Asiakaslähtöinen omavalvontasuunnitelma : Toiminnallinen opinnäytetyö asiakkaiden osallistamisesta yksityisen sosiaalipalvelun omavalvontasuunnitelmaan
Lind, Leif (2012)
Lind, Leif
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616482
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustana oli Hämeenlinnalaisen yksityisen mielenterveys-kuntoutujien asumispalveluyksikön tarve omavalvontasuunnitelman laatimiseen. Omavalvontasuunnitelmasta haluttiin tehdä asiakaslähtöinen, ja näin ollen asiakkaat osallistettiin sen tekemiseen. Tarkoituksena oli ottaa asiakkaat tehokkaammin mukaan laadunhallintaan.
Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty omavalvontasuunnitelman oh-jeistusta, asiakaslähtöisyyttä sekä laatua. Työn tekijän sosiaalipedagoginen perehtyneisyys on myös liitetty osaksi teoriaa.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin ryhmäkeskustelua, joka kirjattiin. Kahdessa osiossa keskustelujen pohjana käytettiin valmiita kysymyksiä. Yhdessä pohjana oli vain aihe.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen tuotoksena saatiin kolme lukua omavalvontasuunnitelmaan. Tuotoksen aiheet ovat asiakkaan asema ja oikeudet, riskien ja epäkohtien tunnistaminen sekä arvot ja toimintaperiaatteet.
Keskustelut onnistuivat hyvin ja asiakkaat saatiin osallistettua omavalvontasuunnitelman laatimiseen. Toiminta myös perehdytti asiakkaita omavalvontaan ja toimi opetuksellisina kokonaisuuksina. Asiakkaiden osallistamista hoitokodin hoidon suunnitteluun ja toteuttamiseen tullaan jatkamaan edelleen.
Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty omavalvontasuunnitelman oh-jeistusta, asiakaslähtöisyyttä sekä laatua. Työn tekijän sosiaalipedagoginen perehtyneisyys on myös liitetty osaksi teoriaa.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja aineistonhankintamenetelmänä käytettiin ryhmäkeskustelua, joka kirjattiin. Kahdessa osiossa keskustelujen pohjana käytettiin valmiita kysymyksiä. Yhdessä pohjana oli vain aihe.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen tuotoksena saatiin kolme lukua omavalvontasuunnitelmaan. Tuotoksen aiheet ovat asiakkaan asema ja oikeudet, riskien ja epäkohtien tunnistaminen sekä arvot ja toimintaperiaatteet.
Keskustelut onnistuivat hyvin ja asiakkaat saatiin osallistettua omavalvontasuunnitelman laatimiseen. Toiminta myös perehdytti asiakkaita omavalvontaan ja toimi opetuksellisina kokonaisuuksina. Asiakkaiden osallistamista hoitokodin hoidon suunnitteluun ja toteuttamiseen tullaan jatkamaan edelleen.