Kartläggning och utveckling av den utgående logistiken på Celsa Steel Service
Forsén, Andreas (2012)
Forsén, Andreas
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616479
Tiivistelmä
Det här arbetet behandlar den utgående logistiken på Celsa Steel Service i Åminnefors och har som syfte att kartlägga problem och utmaningar inom området samt att ge för-slag på förbättringar som kunde göras. Arbetet behandlar även Distributionskedjan och speciellt samarbetet mellan fabrik och transportör i distributionskedjan då ett företag använder sig av endast en leverantör av transporter. Genom att kartlägga förhållandet mellan parterna och överlägga vilka möjligheter till förbättring det finns då det kommer till samarbetet inom distributionskedjan och sedan kartlägga och ge förslag på förbätt-ringar då det kommer till de dagliga rutinerna kring planeringen av lastningar och sam-arbetet med transportören på en mer daglig nivå skall arbetet hjälpa till att utveckla verksamheten kring den utgående logistiken. Man har en stark vilja både från uppdrags-givarens sida och från transportörens sida att utveckla logistiken och samarbetet företa-gen emellan och få rutinerna att bli effektiva och kunna använda sina resurser på ett ef-fektivt sätt. Genom observationer, intervjuer och användandet av teorin i arbetet har kartläggningen och förslag till utvecklingen gjorts. Arbetet har resulterat i en SWOT analys angående samarbetet inom distributionskedjan samt i en lyckad kartläggning av problem och utmaningar i den utgående logistiken. Dessa inkluderar bl.a. problem med optimering, kommunikation och kvalitetskontroll. Till lösningarna på problemen hör en aktiv kommunikation inom företagen och satsning på samarbete mellan företagen på både en strategiskt samt en operativ nivå. Processen har tagit ungefär 10 månader med en aktiv deltagande observationsperiod i form av anställning på Celsa Steel Service, Åminnefors i 7 månader. This thesis is about the outbound logistics at Celsa Steel Service in Åminnefors, Finland. The goal is to emphasize the main problems and challenges in the process and provide ideas of improvement that could be implemented. The thesis also contains information about the supply chain and especially the cooperation between factories and transporters under the circumstances that only one supplier of transport services prevails. By examin-ing the relationship between different actors and considering potential improvements in the supply chain collaboration, to eventually map out the possible improvements in e.g. the planning of daily unloading routines and the cooperation with the transporter, the the-sis is focused on developing the operations involved in the outbound logistics. There is a strong requirement from both the client's as the transporter's point of view to develop the relationship and logistics between the companies, increase the effectiveness of the rou-tines, and to achieve optimal usage of company resources. This need has been fulfilled through interviews, observations and theories and suggestions of improvement have been made. The thesis has resulted in a SWOT analysis regarding supply chain collaboration and in a successful list of problems and challenges considering the outbound logistics. Among other things the list includes optimization, communication and quality control. Proposed solutions to these problems are active communication inside the companies as well as a stronger collaboration between the companies both on a strategic and on a oper-ational level. The complete investigation was done in 10 months and it involved active participation in the form of employment at Celsa Steel Service, Åminnefors, for 7 months