Musiikkimatka varhaisiän musiikkikasvatukseen
Karlberg, Evy (2012)
Karlberg, Evy
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616477
Tiivistelmä
Karlberg, Evy. Musiikkimatka varhaisiän musiikkikasvatukseen. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2012, 95s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö eli produktio, joka koostuu Musiikkimatka-produktista ja kirjallisesta raportista. Produktiomuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella helposti toteutettavissa olevia musiikkituokioita varhaiskasvatusikäisille lapsille. Tavoitteena oli, että Musiikkimatkan järjestämiseen ei vaadita varhaiskasvattajalta taitoja soittaa mitään instrumenttia. Näiden lähtökohtien kautta Musiikkimatka-materiaalin tarkoituksena on tuottaa lapsille osallistumisen mahdollisuuksia, monipuolisia musiikillisia kokemuksia, iloa ja positiivisia elämyksiä, jotka vaikuttavat lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen suotuisasti.
Musiikkimatka sisältää viisi noin 30 minuutin pituista musiikkituokiota, joissa jokaisessa korostetaan tiettyjä musiikin osatekijöitä. Osatekijät ovat tärkeässä roolissa kaikissa musiikkituokioissa. Musiikkituokioissa on myös erilaisia lapsen maailmaan sopivia teemoja. Työtapoina Musiikkimatkassa käytetään kuuntelemista, laulamista, keho- ja rytmisoittimilla soittamista, tanssia sekä käsileikkejä. Materiaalista on mahdollista poimia yksittäisiä ideoita ja sitä voidaan myös soveltaa sekä muokata. Materiaalia voidaan hyödyntää monenlaisissa tarkoituksissa.
Musiikkimatka on testattu helsinkiläisen Brahenpuiston koulun esi- ja alkuopetusryhmissä. Jokainen musiikkituokio toteutettiin erikseen kahdelle ryhmälle. Lapset ryhmissä olivat iältään 5–8-vuotiaita. Musiikkituokioista kerättiin palautetta havainnoimalla lapsia ja kirjaamalla havainnot tuokioiden jälkeen. Lisäksi lapsilta kerättiin palautetta kappaleiden mieluisuudesta hymy- ja surukasvomerkkien avulla. Musiikkituokioita seurasi 1–2 erityisopettajaa, joilta kerättiin kirjallinen palaute tuokioiden onnistuneisuudesta ja kehittämiskohdista. Palautteiden ja tietoisen havainnoinnin myötä Musiikkimatkan tuokioita on kehitetty, ja ne ovat saavuttaneet nykyisen muotonsa Musiikkimatka-produktissa.
Palaute osoitti, että Musiikkimatkan musiikkituokiot olivat onnistuneita ja sopivia kohderyhmille. Lapset osallistuivat innokkaasti kaikkeen toimintaan ja nauttivat siitä. Produkti osoitti myös sen, ettei kasvattajalla tarvitse olla soittotaitoa musiikkitoiminnan järjestämiseen ja silti materiaali on monipuolinen. Kasvattajan oma into ja monipuoliset suunnitelmat riittävät lasten innostamiseen ja musiikkitoiminnan onnistumiseen.
Asiasanat: Produktio, musiikkikasvatus, opetusaineisto, varhaiskasvatus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö eli produktio, joka koostuu Musiikkimatka-produktista ja kirjallisesta raportista. Produktiomuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella helposti toteutettavissa olevia musiikkituokioita varhaiskasvatusikäisille lapsille. Tavoitteena oli, että Musiikkimatkan järjestämiseen ei vaadita varhaiskasvattajalta taitoja soittaa mitään instrumenttia. Näiden lähtökohtien kautta Musiikkimatka-materiaalin tarkoituksena on tuottaa lapsille osallistumisen mahdollisuuksia, monipuolisia musiikillisia kokemuksia, iloa ja positiivisia elämyksiä, jotka vaikuttavat lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen suotuisasti.
Musiikkimatka sisältää viisi noin 30 minuutin pituista musiikkituokiota, joissa jokaisessa korostetaan tiettyjä musiikin osatekijöitä. Osatekijät ovat tärkeässä roolissa kaikissa musiikkituokioissa. Musiikkituokioissa on myös erilaisia lapsen maailmaan sopivia teemoja. Työtapoina Musiikkimatkassa käytetään kuuntelemista, laulamista, keho- ja rytmisoittimilla soittamista, tanssia sekä käsileikkejä. Materiaalista on mahdollista poimia yksittäisiä ideoita ja sitä voidaan myös soveltaa sekä muokata. Materiaalia voidaan hyödyntää monenlaisissa tarkoituksissa.
Musiikkimatka on testattu helsinkiläisen Brahenpuiston koulun esi- ja alkuopetusryhmissä. Jokainen musiikkituokio toteutettiin erikseen kahdelle ryhmälle. Lapset ryhmissä olivat iältään 5–8-vuotiaita. Musiikkituokioista kerättiin palautetta havainnoimalla lapsia ja kirjaamalla havainnot tuokioiden jälkeen. Lisäksi lapsilta kerättiin palautetta kappaleiden mieluisuudesta hymy- ja surukasvomerkkien avulla. Musiikkituokioita seurasi 1–2 erityisopettajaa, joilta kerättiin kirjallinen palaute tuokioiden onnistuneisuudesta ja kehittämiskohdista. Palautteiden ja tietoisen havainnoinnin myötä Musiikkimatkan tuokioita on kehitetty, ja ne ovat saavuttaneet nykyisen muotonsa Musiikkimatka-produktissa.
Palaute osoitti, että Musiikkimatkan musiikkituokiot olivat onnistuneita ja sopivia kohderyhmille. Lapset osallistuivat innokkaasti kaikkeen toimintaan ja nauttivat siitä. Produkti osoitti myös sen, ettei kasvattajalla tarvitse olla soittotaitoa musiikkitoiminnan järjestämiseen ja silti materiaali on monipuolinen. Kasvattajan oma into ja monipuoliset suunnitelmat riittävät lasten innostamiseen ja musiikkitoiminnan onnistumiseen.
Asiasanat: Produktio, musiikkikasvatus, opetusaineisto, varhaiskasvatus