Markkinointisuunnitelman laatiminen Isoflex Oy:lle 2013
Lesonen, Tomi (2012)
Lesonen, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616446
Tiivistelmä
Markkinointisuunnitelman laatiminen Isoflex Oy:lle 2013
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Isoflex Oy:lle markkinointisuunnitelma vuodelle 2013 sekä luoda markkinoinnissa käytettävät materiaalit rakennusmateriaaleille, suodattimille sekä palveluille. Toimeksianto aloitettiin tutustumalla Isoflexin tuotteisiin ja palveluihin, joihin haluttiin toimeksiantajan puolesta markkinointimateriaaleja sekä markkinointitoimenpiteisiin pohjautuva markkinointisuunnitelma. Suunnitelman tavoitteeksi asetettiin myynninedistäminen, tunnettuuden lisääminen sekä mahdollisten uusien asiakkaiden löytäminen markkinointikanavien avulla. Opinnäytetyö muodostuu teoreettisesta sekä käytännön osuudesta.
Opinnäytetyössä käsitellään markkinointia. Markkinoinnin teoria on jaettuna markkinoinnin suunnitteluun sekä markkinoinnin toteutukseen liittyviin teoriaosioihin. Opinnäytetyön teorian pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma Isoflex Oy:lle.
Käytännön osuudessa toteutettiin lisäksi markkinointimateriaalit Isoflexin tuotteista ja palveluista. Markkinointimateriaaleille suunniteltiin kanavat, joissa niitä tullaan markkinoimaan haluttujen kohderyhmien löytämiseksi. Suunnitelluille markkinointitoimenpiteille luotiin aikataulu ja budjetti, jotka liitettiin osaksi markkinointisuunnitelmaa.
Markkinointisuunnitelma koostuu neljästä vaiheesta, jotka ovat tilanneanalyysi, markkinointistrategia, markkinointisuunnitelma sekä markkinoinnin seuranta. Tilanneanalyysissä tarkastellaan Isoflexin nykyistä sekä tulevaisuuden tilannetta yrityksen, tuotteiden ja palveluiden sekä toimintaympäristön pohjalta. Markkinointistrategiassa luodaan tavoitteet markkinoinnille sekä keinot, joiden avulla niitä pyritään saavuttamaan. Markkinointisuunnitelmaosiossa käsitellään luotuja markkinointimateriaalien lisäksi markkinoinnin henkilöstöä, budjettia sekä markkinoinnin aikataulua ja toteutusta. Viimeinen osa on markkinoinnin seuranta, jossa määritellään, millä toimenpiteillä markkinoinnille asetettuja tavoitteita seurataan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Isoflex Oy:lle markkinointisuunnitelma vuodelle 2013 sekä luoda markkinoinnissa käytettävät materiaalit rakennusmateriaaleille, suodattimille sekä palveluille. Toimeksianto aloitettiin tutustumalla Isoflexin tuotteisiin ja palveluihin, joihin haluttiin toimeksiantajan puolesta markkinointimateriaaleja sekä markkinointitoimenpiteisiin pohjautuva markkinointisuunnitelma. Suunnitelman tavoitteeksi asetettiin myynninedistäminen, tunnettuuden lisääminen sekä mahdollisten uusien asiakkaiden löytäminen markkinointikanavien avulla. Opinnäytetyö muodostuu teoreettisesta sekä käytännön osuudesta.
Opinnäytetyössä käsitellään markkinointia. Markkinoinnin teoria on jaettuna markkinoinnin suunnitteluun sekä markkinoinnin toteutukseen liittyviin teoriaosioihin. Opinnäytetyön teorian pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma Isoflex Oy:lle.
Käytännön osuudessa toteutettiin lisäksi markkinointimateriaalit Isoflexin tuotteista ja palveluista. Markkinointimateriaaleille suunniteltiin kanavat, joissa niitä tullaan markkinoimaan haluttujen kohderyhmien löytämiseksi. Suunnitelluille markkinointitoimenpiteille luotiin aikataulu ja budjetti, jotka liitettiin osaksi markkinointisuunnitelmaa.
Markkinointisuunnitelma koostuu neljästä vaiheesta, jotka ovat tilanneanalyysi, markkinointistrategia, markkinointisuunnitelma sekä markkinoinnin seuranta. Tilanneanalyysissä tarkastellaan Isoflexin nykyistä sekä tulevaisuuden tilannetta yrityksen, tuotteiden ja palveluiden sekä toimintaympäristön pohjalta. Markkinointistrategiassa luodaan tavoitteet markkinoinnille sekä keinot, joiden avulla niitä pyritään saavuttamaan. Markkinointisuunnitelmaosiossa käsitellään luotuja markkinointimateriaalien lisäksi markkinoinnin henkilöstöä, budjettia sekä markkinoinnin aikataulua ja toteutusta. Viimeinen osa on markkinoinnin seuranta, jossa määritellään, millä toimenpiteillä markkinoinnille asetettuja tavoitteita seurataan.