Sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön osaamisen kehittäminen
Mustonen, Susanna; Markkanen, Minttu (2012)
Mustonen, Susanna
Markkanen, Minttu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616440
Tiivistelmä
Nykypäivänä sairaanhoitajalta odotetaan työelämässä laajaa osaamista perushoidosta erikoissairaanhoidon hoitotyöhön, osallistumista oman alan kehitys- ja kehittämistyöhön ja
jatkuvaa oman osaamisen arviointia ja päivittämistä. Hoitotyön kehittyessä vaatimustaso hoitotyön osaamiselle kasvaa ja tämä on suuri haaste sairaanhoitajien koulutukselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön osaamista
aiemman tutkimuksen perusteella ja se oli osa Metropolia Ammattikorkeakoulun Teho Pro-kehittämis- ja tutkimushanketta. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön osaamista tutkimuksesta nousevien kehityskohteiden mukaisesti.
Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin Cinahl-, MedLine-, Cochrane-, Medic- ja Lindatietokannoista. Haku rajattiin koskemaan vuosien 2007 ja 2012 välillä julkaistuja, Suomessa
tehtyjä tutkimuksia. Lopullinen aineisto koostui 13 tutkimuksesta. Aineisto analysoitiin soveltaen aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää.
Tulokset jakautuivat kolmeen pääkategoriaan: 1.) sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön osaaminen, 2.) hoitotyön osaamisen haasteet sairaanhoitajaopiskelijoilla ja 3.) sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön osaamisen kehittäminen. Aineiston perusteella opiskelijoilla on
mm. eettistä osaamista ja kliinistä perusosaamista. Haasteita ovat esimerkiksi kliininen erityisosaaminen ja johtamisosaaminen. Hoitotyön osaamista pitäisi parantaa kehittämällä opiskelijoiden oppimista kliinisessä harjoittelussa ja jatkuvalla osaamisen systemaattisella
arvioinnilla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön osaamisessa
on roolinsa niin koulutuksella, harjoitteluympäristöllä kuin opiskelijalla itsellään. Hoitotyön osaamisen kenttä on niin laaja, ettei ole realistista odottaa valmistuvalta sairaanhoitajalta sen täydellistä hallintaa. Sairaanhoitajuus on elinikäistä oppimista, johon peruskoulutuksen pitäisi sairaanhoitajaopiskelijat valmistaa.
jatkuvaa oman osaamisen arviointia ja päivittämistä. Hoitotyön kehittyessä vaatimustaso hoitotyön osaamiselle kasvaa ja tämä on suuri haaste sairaanhoitajien koulutukselle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön osaamista
aiemman tutkimuksen perusteella ja se oli osa Metropolia Ammattikorkeakoulun Teho Pro-kehittämis- ja tutkimushanketta. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön osaamista tutkimuksesta nousevien kehityskohteiden mukaisesti.
Kirjallisuuskatsauksen aineisto kerättiin Cinahl-, MedLine-, Cochrane-, Medic- ja Lindatietokannoista. Haku rajattiin koskemaan vuosien 2007 ja 2012 välillä julkaistuja, Suomessa
tehtyjä tutkimuksia. Lopullinen aineisto koostui 13 tutkimuksesta. Aineisto analysoitiin soveltaen aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää.
Tulokset jakautuivat kolmeen pääkategoriaan: 1.) sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön osaaminen, 2.) hoitotyön osaamisen haasteet sairaanhoitajaopiskelijoilla ja 3.) sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön osaamisen kehittäminen. Aineiston perusteella opiskelijoilla on
mm. eettistä osaamista ja kliinistä perusosaamista. Haasteita ovat esimerkiksi kliininen erityisosaaminen ja johtamisosaaminen. Hoitotyön osaamista pitäisi parantaa kehittämällä opiskelijoiden oppimista kliinisessä harjoittelussa ja jatkuvalla osaamisen systemaattisella
arvioinnilla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön osaamisessa
on roolinsa niin koulutuksella, harjoitteluympäristöllä kuin opiskelijalla itsellään. Hoitotyön osaamisen kenttä on niin laaja, ettei ole realistista odottaa valmistuvalta sairaanhoitajalta sen täydellistä hallintaa. Sairaanhoitajuus on elinikäistä oppimista, johon peruskoulutuksen pitäisi sairaanhoitajaopiskelijat valmistaa.