Dokumentointi, raportointi ja neuvottelut Mellunkylän lastenkodissa
Ristaniemi, Jaakko (2012)
Ristaniemi, Jaakko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tarkastella Mellunkylän lastenkodissa tapahtuvaa doku-mentointia, kirjaamista ja neuvottelukäytäntöjä. Näitä kolmea osa-aluetta ei voi täysin erot-taa toisistaan, vaan ne liittyvät lähes saumattomasti yhteen. Tavoitteena on tuoda esiin dokumentointiin, kirjaamiseen ja asiakastyön neuvotteluja liittyvää lainsäädäntöä ja tarkastella käytännön toimintaa vakiintuneiden käytäntöjen kautta.
Opinnäytetyö toimii tietopakettina lastenkodin työntekijöille heidän työssään. Lastenkodissa tehtävä työ sisältää hyvin paljon kirjallisia töitä, arjen työn kirjaamisesta lausuntoihin, kuukausiraportteihin ja neuvotteluyhteenvetoihin. Laissa asetetaan vaatimuksia kirjaamiselle ja Helsingin kaupungilla on omia ohjeitaan kirjaamisesta lastensuojelussa.
Haasteeksi nousevatkin mahdollisuus perehtyä ohjeisiin huolella sekä myös ajankäyttö ja resurssit. Ehditäänkö uusia työntekijöitä perehdyttää kunnolla kirjaamiskäytäntöihin, vai tulisivatko nämä asiat osata jo aiemmin? Antaako nykyinen sosionomin opetusohjelma riittävästi valmiuksia kirjaamiseen sekä dokumentointiin? Tulee myös pohtia sitä, kuinka saadaan turvatuksi tarpeellinen tiedonkulku silloin, kun asioita kirjataan jälkikäteen tai useassa otteessa. Asiakkaan edun ja oikeuksien kannalta huolellinen ja tarkka kirjaaminen on tärkeää.
Varsinaista lastenkodissa tapahtuvan työn dokumentointiin liittyvää oppimismateriaalia on hyvin vähän saatavilla. Tämä opinnäytetyö helpottaa uusien työntekijöiden perehdyttämistä sekä herättää Mellunkylän lastenkodissa keskustelua kirjaamisen tärkeydestä ja sen merkityksestä osana kuntouttavaa lastenkotityötä.
Opinnäytetyö toimii tietopakettina lastenkodin työntekijöille heidän työssään. Lastenkodissa tehtävä työ sisältää hyvin paljon kirjallisia töitä, arjen työn kirjaamisesta lausuntoihin, kuukausiraportteihin ja neuvotteluyhteenvetoihin. Laissa asetetaan vaatimuksia kirjaamiselle ja Helsingin kaupungilla on omia ohjeitaan kirjaamisesta lastensuojelussa.
Haasteeksi nousevatkin mahdollisuus perehtyä ohjeisiin huolella sekä myös ajankäyttö ja resurssit. Ehditäänkö uusia työntekijöitä perehdyttää kunnolla kirjaamiskäytäntöihin, vai tulisivatko nämä asiat osata jo aiemmin? Antaako nykyinen sosionomin opetusohjelma riittävästi valmiuksia kirjaamiseen sekä dokumentointiin? Tulee myös pohtia sitä, kuinka saadaan turvatuksi tarpeellinen tiedonkulku silloin, kun asioita kirjataan jälkikäteen tai useassa otteessa. Asiakkaan edun ja oikeuksien kannalta huolellinen ja tarkka kirjaaminen on tärkeää.
Varsinaista lastenkodissa tapahtuvan työn dokumentointiin liittyvää oppimismateriaalia on hyvin vähän saatavilla. Tämä opinnäytetyö helpottaa uusien työntekijöiden perehdyttämistä sekä herättää Mellunkylän lastenkodissa keskustelua kirjaamisen tärkeydestä ja sen merkityksestä osana kuntouttavaa lastenkotityötä.