Botnian maine kemiläisten ja Kemi-Tornion ammattikorkeakouluopiskelijoiden keskuudessa
Rahkonen, Iikka (2012)
Rahkonen, Iikka
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616383
Tiivistelmä
Rahkonen, Iikka 2012. Botnian maine kemiläisten ja Kemi-Tornion ammattikorkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 57. Liitteitä 2.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen maine Botnialla on kemiläisten ja Kemi-Tornion ammattikorkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Lisäksi selvitettiin, miten vastaajien sukupuoli tai ikä vaikuttaa heidän käsitykseensä Botnian maineesta. Opinnäytetyössä tutkittiin myös, kuinka tärkeinä vastaajat pitävät maineen eri osa-alueita. Tutkimuksella pyrittiin tuomaan esiin maineen osa-alueita, joihin Botnian olisi syytä kiinnittää erityistä huomiota.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kemiläisten osalta tiedonkeruu suoritettiin postikyselyllä ja ammattikorkeakouluopiskelijoiden osalta sähköisellä kyselyllä. Vastaajia oli yhteensä 529, joista postikyselyyn vastasi 278 kemiläistä ja sähköiseen kyselyyn vastasi 251 opiskelijaa. Mainetta tutkittiin 22 eri mainetekijän avulla, jotka jaettiin viiteen eri maineulottuvuuteen niiden asiasisältöjen perusteella.
Tutkimuksesta käy ilmi, että Botnian maine on kohtuullisella tasolla. Maineen suurin vahvuus on menestyminen. Heikointa maine on yhteiskuntavastuussa. Kemiläiset kokivat Botnian maineen parempana kuin opiskelijat. Myös vanhemmat vastaajat kokivat Botnian maineen selkeästi parempana kuin nuoremmat vastaajat. Sukupuolten välillä erot olivat vähäiset.
Tärkeimpänä maineen osa-alueena vastaajat pitivät yrityskulttuuria ja johtamista. Merkityksettömimmäksi osottautui julkinen kuva. Importance-Performance-analyysin perusteella Botnian tulisi kiinnittää erityistä huomiota yhteiskuntavastuuseen maineenhallinnassaan.
Asiasanat: maine, mielikuvat, imago
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen maine Botnialla on kemiläisten ja Kemi-Tornion ammattikorkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Lisäksi selvitettiin, miten vastaajien sukupuoli tai ikä vaikuttaa heidän käsitykseensä Botnian maineesta. Opinnäytetyössä tutkittiin myös, kuinka tärkeinä vastaajat pitävät maineen eri osa-alueita. Tutkimuksella pyrittiin tuomaan esiin maineen osa-alueita, joihin Botnian olisi syytä kiinnittää erityistä huomiota.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kemiläisten osalta tiedonkeruu suoritettiin postikyselyllä ja ammattikorkeakouluopiskelijoiden osalta sähköisellä kyselyllä. Vastaajia oli yhteensä 529, joista postikyselyyn vastasi 278 kemiläistä ja sähköiseen kyselyyn vastasi 251 opiskelijaa. Mainetta tutkittiin 22 eri mainetekijän avulla, jotka jaettiin viiteen eri maineulottuvuuteen niiden asiasisältöjen perusteella.
Tutkimuksesta käy ilmi, että Botnian maine on kohtuullisella tasolla. Maineen suurin vahvuus on menestyminen. Heikointa maine on yhteiskuntavastuussa. Kemiläiset kokivat Botnian maineen parempana kuin opiskelijat. Myös vanhemmat vastaajat kokivat Botnian maineen selkeästi parempana kuin nuoremmat vastaajat. Sukupuolten välillä erot olivat vähäiset.
Tärkeimpänä maineen osa-alueena vastaajat pitivät yrityskulttuuria ja johtamista. Merkityksettömimmäksi osottautui julkinen kuva. Importance-Performance-analyysin perusteella Botnian tulisi kiinnittää erityistä huomiota yhteiskuntavastuuseen maineenhallinnassaan.
Asiasanat: maine, mielikuvat, imago