"Pitää vaan silmät ja korvat auki niin pystyy ite tekemään ja vaikuttaan asioihin" : mielenterveyskuntoutujien osallisuuden toteutuminen ASPA Palvelut Oy:n asumispalveluissa
Paju, Mirva (2012)
Paju, Mirva
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516355
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan mielenterveyskuntoutujien osallisuuden ja asiakaslähtöisten asumispalveluiden toteutumista ASPA Palvelut Oy:n kahdessa toimintayksikössä. Opinnäytetyön toimeksiannon sain toimintayksiköiden palvelupäälliköltä.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään osallisuutta ja asiakaslähtöisyyttä käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Osallisuuden toteutumista tarkastellaan osallistumisen ja voimaantumisen näkökulmista. Asiakaslähtöisyyttä tutkitaan siitä näkökulmasta, miten asiakaslähtöisyys toteutuu toiminnan arvoperustana ja miten asiakkaan tarpeet huomioidaan toiminnan organisoinnin lähtökohtana. Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen aineisto muodostuu kuuden asiakkaan ja neljän työntekijän teemahaastatteluista. Aineisto on analysoitu teemoittelun keinoin.
Tutkimustulosten mukaan mielenterveyskuntoutujien osallisuus osallistumisena toteutuu ASPA Palvelut Oy:n asumispalveluissa asiakkaiden ja työntekijöiden tasavertaisena kumppanuutena. Mielenterveyskuntoutujien osallisuutta voimaantumisena tuetaan asiakkaiden mahdollisuutena osallistua ryhmätoimintaa koskevaan päätöksentekoon. Asiakaslähtöisyys toiminnan arvoperustana toteutuu ASPA Palvelut Oy:n asumispalveluissa asiakkaan osallistumisena omaan palvelusuunnitteluun. Asiakaslähtöisyys toiminnan organisoinnin lähtökohtana toteutuu asiakasymmärryksen muodostamisella Paavo -avuntarpeen itsearviointimenetelmän avulla.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaan osallisuuden toteutumisessa voimaantumisena tulee kiinnittää enemmän huomiota ryhmätoiminnassa jaettavien työtehtävien vaihtuvuuteen asiakkaiden kesken. Kotikäynneillä tulee tukea enemmän asiakkaan omia voimavaroja puolesta tekemisen sijaan. Asiakaslähtöisyyden toteutumisessa toiminnan arvoperustana tulee asiakkaille korostaa asumispalvelusuunnitelman merkitystä. Tutkimuksen pohjalta on esitetty jatkotoimenpiteitä mielenterveyskuntoutujien osallisuuden ja asiakaslähtöisten asumispalveluiden entistä parempaan toteutumiseen ASPA Palvelut Oy:ssä.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään osallisuutta ja asiakaslähtöisyyttä käsittelevää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Osallisuuden toteutumista tarkastellaan osallistumisen ja voimaantumisen näkökulmista. Asiakaslähtöisyyttä tutkitaan siitä näkökulmasta, miten asiakaslähtöisyys toteutuu toiminnan arvoperustana ja miten asiakkaan tarpeet huomioidaan toiminnan organisoinnin lähtökohtana. Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen aineisto muodostuu kuuden asiakkaan ja neljän työntekijän teemahaastatteluista. Aineisto on analysoitu teemoittelun keinoin.
Tutkimustulosten mukaan mielenterveyskuntoutujien osallisuus osallistumisena toteutuu ASPA Palvelut Oy:n asumispalveluissa asiakkaiden ja työntekijöiden tasavertaisena kumppanuutena. Mielenterveyskuntoutujien osallisuutta voimaantumisena tuetaan asiakkaiden mahdollisuutena osallistua ryhmätoimintaa koskevaan päätöksentekoon. Asiakaslähtöisyys toiminnan arvoperustana toteutuu ASPA Palvelut Oy:n asumispalveluissa asiakkaan osallistumisena omaan palvelusuunnitteluun. Asiakaslähtöisyys toiminnan organisoinnin lähtökohtana toteutuu asiakasymmärryksen muodostamisella Paavo -avuntarpeen itsearviointimenetelmän avulla.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaan osallisuuden toteutumisessa voimaantumisena tulee kiinnittää enemmän huomiota ryhmätoiminnassa jaettavien työtehtävien vaihtuvuuteen asiakkaiden kesken. Kotikäynneillä tulee tukea enemmän asiakkaan omia voimavaroja puolesta tekemisen sijaan. Asiakaslähtöisyyden toteutumisessa toiminnan arvoperustana tulee asiakkaille korostaa asumispalvelusuunnitelman merkitystä. Tutkimuksen pohjalta on esitetty jatkotoimenpiteitä mielenterveyskuntoutujien osallisuuden ja asiakaslähtöisten asumispalveluiden entistä parempaan toteutumiseen ASPA Palvelut Oy:ssä.