How to Approach Finnish Retail Market when Launching a New Skin Care Line: a Case Study of Créations Couleurs
Nordenswan, Katarina; Huttunen, Anne (2012)
Nordenswan, Katarina
Huttunen, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516348
Tiivistelmä
Kosmetiikka-ala on yksi maailman suurimmista aloista. Suomessa ihmiset käyttävät vuosittain tuhansia euroja kosmetiikka- ja hygieniatuotteisiin. Maailma elää ja muuttuu jatkuvasti nopealla tahdilla ja tähän kuluttajat ovat tottuneet. Tämä ajatusmalli heijastuu myös kosmetiik-kateollisuuteen; ihmiset haluavat useita vaihtoehtoja, joista valita sekä nopeita tuloksia.
Lopputyömme aiheen saimme ranskalaiselta kosmetiikkayritykseltä nimeltään Créations Cou-leurs. He kehittävät ja tuottavat raaka-aineita eri kosmetiikkayrityksille ympäri maailmaa. Nyt yritys on kehittämässä myyntiin ensimmäistä omaa ihonhoitotuotesarjaansa ja he halusivat saada tietoa siitä, minkälaiset Suomen kosmetiikkamarkkinat ovat.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä tietoa ja tutkia, kuinka Créations Couleurs voisi markkinoida tuotesarjaansa jälleenmyyjille ja kuinka luoda jälleenmyyjien kanssa hyvän ja toimivan suhteen. Pohdimme myös, olisiko kyseistä tuotesarjaa tällä hetkellä mahdollista tuoda Suomeen myyntiin kosmetiikka-alan jällenmyyjille.
Tutkimuksen teoreettiseksi viitekehykseksi on valittu Kotlerin 4P-mallin. Huomiota on kiinnitetty erityisesti markkinointiviestintään, joka tunnetaan myös nimellä integroitu markkinoin-tiviestintä. Teoriaosuuteen on valittu lisäksi B2B- markkinointi, sillä Créations Couleurs tulee tekemään yritysten välistä markkinointia tehdessään yhteistyötä jälleenmyyjien kanssa.
Tutkimus päätettiin toteuttaa kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla henkilökohtaisesti kolmesta viiteen eri kosmetiikka-alan toimijaa avoimella kysymyslomakkeella. Valitettavasti vain kaksi haastattelua oli mahdollista toteuttaa. Tältä osin lopputyön tulos ei anna kattavaa kuvaa case -yritykselle heidän mahdollisuuksistaan toimia Suomessa, mutta se antaa heille kuitenkin arvokasta tietoa tulevaisuutta varten.
Tutkimustulokset osoittavat, että uudelle kosmetiikkatuotesarjalle on kiinnostusta. Kuitenkin tuotesarjasta tarvitaan lisää tietoja, ennen kuin yritykset voivat realistisesti arvioida tuotesarjan toimivuutta heidän liikkeissään. Créations Couleursin kannattaakin laatia selkeä markkinointisuunnitelma, jotta he voivat lähestyä Suomen kosmetiikka-alan jälleenmyyjiä.
Lopputyömme aiheen saimme ranskalaiselta kosmetiikkayritykseltä nimeltään Créations Cou-leurs. He kehittävät ja tuottavat raaka-aineita eri kosmetiikkayrityksille ympäri maailmaa. Nyt yritys on kehittämässä myyntiin ensimmäistä omaa ihonhoitotuotesarjaansa ja he halusivat saada tietoa siitä, minkälaiset Suomen kosmetiikkamarkkinat ovat.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä tietoa ja tutkia, kuinka Créations Couleurs voisi markkinoida tuotesarjaansa jälleenmyyjille ja kuinka luoda jälleenmyyjien kanssa hyvän ja toimivan suhteen. Pohdimme myös, olisiko kyseistä tuotesarjaa tällä hetkellä mahdollista tuoda Suomeen myyntiin kosmetiikka-alan jällenmyyjille.
Tutkimuksen teoreettiseksi viitekehykseksi on valittu Kotlerin 4P-mallin. Huomiota on kiinnitetty erityisesti markkinointiviestintään, joka tunnetaan myös nimellä integroitu markkinoin-tiviestintä. Teoriaosuuteen on valittu lisäksi B2B- markkinointi, sillä Créations Couleurs tulee tekemään yritysten välistä markkinointia tehdessään yhteistyötä jälleenmyyjien kanssa.
Tutkimus päätettiin toteuttaa kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla henkilökohtaisesti kolmesta viiteen eri kosmetiikka-alan toimijaa avoimella kysymyslomakkeella. Valitettavasti vain kaksi haastattelua oli mahdollista toteuttaa. Tältä osin lopputyön tulos ei anna kattavaa kuvaa case -yritykselle heidän mahdollisuuksistaan toimia Suomessa, mutta se antaa heille kuitenkin arvokasta tietoa tulevaisuutta varten.
Tutkimustulokset osoittavat, että uudelle kosmetiikkatuotesarjalle on kiinnostusta. Kuitenkin tuotesarjasta tarvitaan lisää tietoja, ennen kuin yritykset voivat realistisesti arvioida tuotesarjan toimivuutta heidän liikkeissään. Créations Couleursin kannattaakin laatia selkeä markkinointisuunnitelma, jotta he voivat lähestyä Suomen kosmetiikka-alan jälleenmyyjiä.