Lapsen turvallisuudentunteen tukeminen valvotuissa tapaamisissa
Uuskoski, Outi (2012)
Uuskoski, Outi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516337
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Uuskoski, Outi. Lapsen turvallisuudentunteen tukeminen valvotuissa tapaamisissa. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2012, 83 s, 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja tehdä näkyväksi tapaamispaikkaohjaajien työtä ja työmenetelmiä lasten ja vanhempien valvotuissa tapaamisissa yhdessä Ensi- ja turvakotien liittoon kuuluvassa tapaamispaikassa. Näkökulmana oli se, millä keinoin lapsen turvallisuuden tunnetta pyritään tukemaan valvotuissa tapaamisissa. Työtä tutkimalla oli tavoitteena myös miettiä, ovatko käytettävät keinot ja menetelmät riittäviä ja millä tavoin työtä voisi kehittää.
Työ oli kehittämisprosessi, jossa hyödynnettiin laadullista tutkimusta. Siihen osallistuivat myös tapaamispaikkaohjaajat ja asiakkaat. Metodisesti tässä tutkimuksessa on osallistuvan havainnoinnin ja etnografisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineistoja oli kaksi. Toinen muodostui havainnoimalla seitsemää eri valvottua tapaamista ja toinen tapaamispaikkaohjaajien kehittämispäivän tuloksena. Aineistoa on analysoitu teemoittelemalla ja tyypittelemällä.
Kehittämisprosessin avulla tuotiin näkyväksi ja tiedostettiin entistä paremmin käytettyjä työmenetelmiä. Toisaalta havaittiin, että nykyiset menetelmät eivät aina riitä. Päädyttiin testaamaan ja kehittämään välikeskustelumallia osana tapaamispaikkatoimintaa. Asiakkailta saadun palautteen perusteella he olivat käytyihin keskusteluihin tyytyväisiä ja kokivat luottamuksen lisääntyneen. Keskustelut ovat olleet hyödyllisiä ja niiden avulla on voitu tukea etä- ja lähivanhemmuutta sekä lisätä luottamusta asiakkaiden ja tapaamispaikan välillä. Toisaalta on saatu myös tietoa perheiden tilanteesta sekä voitu tukea lapsen turvallisuudentunnetta sekä asiakkaiden osallisuutta tapaamisissa. Keskustelut ovat lisänneet lasten mahdollisuutta tulla kuulluksi.
Työ tuo esille valvotuissa tapaamisissa huomioitavia seikkoja lapsen turvallisuuden tunteen kannalta. Sitä voidaan käyttää apuna työtä suunniteltaessa sekä kehitettäessä.
Asiasanat: valvotus tapaamiset, turvallisuus, lapset, tukeminen
Uuskoski, Outi. Lapsen turvallisuudentunteen tukeminen valvotuissa tapaamisissa. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2012, 83 s, 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja tehdä näkyväksi tapaamispaikkaohjaajien työtä ja työmenetelmiä lasten ja vanhempien valvotuissa tapaamisissa yhdessä Ensi- ja turvakotien liittoon kuuluvassa tapaamispaikassa. Näkökulmana oli se, millä keinoin lapsen turvallisuuden tunnetta pyritään tukemaan valvotuissa tapaamisissa. Työtä tutkimalla oli tavoitteena myös miettiä, ovatko käytettävät keinot ja menetelmät riittäviä ja millä tavoin työtä voisi kehittää.
Työ oli kehittämisprosessi, jossa hyödynnettiin laadullista tutkimusta. Siihen osallistuivat myös tapaamispaikkaohjaajat ja asiakkaat. Metodisesti tässä tutkimuksessa on osallistuvan havainnoinnin ja etnografisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineistoja oli kaksi. Toinen muodostui havainnoimalla seitsemää eri valvottua tapaamista ja toinen tapaamispaikkaohjaajien kehittämispäivän tuloksena. Aineistoa on analysoitu teemoittelemalla ja tyypittelemällä.
Kehittämisprosessin avulla tuotiin näkyväksi ja tiedostettiin entistä paremmin käytettyjä työmenetelmiä. Toisaalta havaittiin, että nykyiset menetelmät eivät aina riitä. Päädyttiin testaamaan ja kehittämään välikeskustelumallia osana tapaamispaikkatoimintaa. Asiakkailta saadun palautteen perusteella he olivat käytyihin keskusteluihin tyytyväisiä ja kokivat luottamuksen lisääntyneen. Keskustelut ovat olleet hyödyllisiä ja niiden avulla on voitu tukea etä- ja lähivanhemmuutta sekä lisätä luottamusta asiakkaiden ja tapaamispaikan välillä. Toisaalta on saatu myös tietoa perheiden tilanteesta sekä voitu tukea lapsen turvallisuudentunnetta sekä asiakkaiden osallisuutta tapaamisissa. Keskustelut ovat lisänneet lasten mahdollisuutta tulla kuulluksi.
Työ tuo esille valvotuissa tapaamisissa huomioitavia seikkoja lapsen turvallisuuden tunteen kannalta. Sitä voidaan käyttää apuna työtä suunniteltaessa sekä kehitettäessä.
Asiasanat: valvotus tapaamiset, turvallisuus, lapset, tukeminen