Ihmisen aito kohtaaminen : Sosiaaliteknikosta läsnäoloon sosiaalialan asiakastyössä
Ylilehto, Minna (2012)
Ylilehto, Minna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516318
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on läsnä olemisen taito sosiaalialan asiakastyössä. Työssä pohditaan läsnäolon merkitystä asiakaskohtaamisessa. Halutaan myös selvittää, tuoko läsnäolon taito lisäarvoa sosiaalialan asiakastyöhön ja lopulta esitetään kysymys: Voiko asiakasta kunnioittava kohtaaminen toteutua lainkaan ilman läsnä olevaa työotetta? Tavoitteena oli parantaa sosiaalialan asiakaskohtaamisen laatua läsnäolon filosofiaa toteuttaen.
Tämä opinnäytetyö on otteeltaan laadullinen ja pohtiva. Tässä työssä tarkastellaan läsnäolon taitoa ja sen tarpeellisuutta sosiaalialan asiakastyön ja –palvelun historiallisen muutoksen valossa. Läsnäolon tarvetta pohditaan myös omien asiakastyökokemusten kautta. Muutostarkastelussa nousee esiin asiakaskohtaamisiin liittyvän erityisen puutteen, joka esiintyi eräänlaisena ”sosiaaliteknikkomaisena” käyttäytymisenä. Tällä tarkoitan ihmisen kohtaamista kuin hän olisi esine, ilman asiakasta kunnioittavaa –läsnä olevaa työotetta.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalialan asiantuntijoiden julkaisuista. Asiakaspalvelun tarkasteluun on käytetty myös kaupallisen alan kirjallisuutta. Läsnäolon teoria perustuu suurelta osin Eckhart Tollen ”Läsnäolon voima”-teokseen, joka on myös toiminut työn innoittajana.
Tutkimuksessa tuli esille, että sosiaalialan asiakastyö on kokenut suuria muutoksia kun sitä tarkastellaan 1900-luvun alusta tähän päivään. Alun pitäen kirkon toteuttamasta auttamistyöstä kunnille siirtynyt vaivaishoito on vähitellen kehittynyt lakisääteiseksi sosiaalihuolloksi, palveluja ja taloudellista tukea antavaksi auttamisjärjestelmäksi, jota toteuttavat ammattitaitoiset työntekijät, joilla on tietoa ja osaamista. Tutkittaessa hyvää palvelua, tuli esille, että kliininen työn tekeminen ei riitä. Mikäli asiakastyön tekemisestä puuttuu läsnä oleva ote, asiakastyön toteuttajasta tulee eräänlainen sosiaaliteknikko, jonka tekemisestä puuttuu lämpö ja lähimmäisen rakkaus.
Läsnäolon liittäminen sosiaalialan työhön täydentää asiakastyötä ja parantaa sen laatua. Läsnä olevan työntekijän asiakaskohtaaminen on merkityksellinen ja aito. Läsnäolon taito on saanut aikaan työntekijässä sisäisen muutoksen, johon ulkoiset paineet eivät enää pysty vaikuttamaan.
Tämä opinnäytetyö on otteeltaan laadullinen ja pohtiva. Tässä työssä tarkastellaan läsnäolon taitoa ja sen tarpeellisuutta sosiaalialan asiakastyön ja –palvelun historiallisen muutoksen valossa. Läsnäolon tarvetta pohditaan myös omien asiakastyökokemusten kautta. Muutostarkastelussa nousee esiin asiakaskohtaamisiin liittyvän erityisen puutteen, joka esiintyi eräänlaisena ”sosiaaliteknikkomaisena” käyttäytymisenä. Tällä tarkoitan ihmisen kohtaamista kuin hän olisi esine, ilman asiakasta kunnioittavaa –läsnä olevaa työotetta.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalialan asiantuntijoiden julkaisuista. Asiakaspalvelun tarkasteluun on käytetty myös kaupallisen alan kirjallisuutta. Läsnäolon teoria perustuu suurelta osin Eckhart Tollen ”Läsnäolon voima”-teokseen, joka on myös toiminut työn innoittajana.
Tutkimuksessa tuli esille, että sosiaalialan asiakastyö on kokenut suuria muutoksia kun sitä tarkastellaan 1900-luvun alusta tähän päivään. Alun pitäen kirkon toteuttamasta auttamistyöstä kunnille siirtynyt vaivaishoito on vähitellen kehittynyt lakisääteiseksi sosiaalihuolloksi, palveluja ja taloudellista tukea antavaksi auttamisjärjestelmäksi, jota toteuttavat ammattitaitoiset työntekijät, joilla on tietoa ja osaamista. Tutkittaessa hyvää palvelua, tuli esille, että kliininen työn tekeminen ei riitä. Mikäli asiakastyön tekemisestä puuttuu läsnä oleva ote, asiakastyön toteuttajasta tulee eräänlainen sosiaaliteknikko, jonka tekemisestä puuttuu lämpö ja lähimmäisen rakkaus.
Läsnäolon liittäminen sosiaalialan työhön täydentää asiakastyötä ja parantaa sen laatua. Läsnä olevan työntekijän asiakaskohtaaminen on merkityksellinen ja aito. Läsnäolon taito on saanut aikaan työntekijässä sisäisen muutoksen, johon ulkoiset paineet eivät enää pysty vaikuttamaan.