Stereoskooppinen 3D-kuvaus : Case: Nothing Occurred
Vihavainen, Eero (2012)
Vihavainen, Eero
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112416278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112416278
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan stereoskooppista kuvaamista ja sen vaikutusta koko tuotantoprosessiin. Työssä tutkittu teoria sovellettiin käytäntöön stereokuvaajan roolissa produktiivisena työnä tehdyssä stereoskooppisessa stop motion -animaatiossa.
Työn on tarkoitus tuoda esille stereoskooppisen kuvaamisen lainalaisuudet ja herättää lukija suhtautumaan oikein stereoskooppiseen tuotantoon. Työ on rajattu käsittelemään stereoskooppisen kuvan tuottamisen pääperiaatteita ja työssä tuodaan myös lyhyesti ilmi, että perusteet stereoskooppiselle kuvalle ovat vuosisatoja vanhoja. Työssä sivutaan myös stereoskooppisen kuvan vaikutusta kuvakerronnan perinteisiin keinoihin.
Työssä on pyritty käyttämään mahdollisimman ajantasaisia ja monipuolisia lähteitä, vaikkakin alan kirjallisuus on vielä melko vähäistä. Kotimaisen lähdekirjallisuuden puuttuessa on työ pyritty tekemään havainnolliseksi ja tutkimusaiheiltaan kattavaksi, jotta se voisi palvella kotimaisena perusteoksena. Osa työstä perustuu produktiivisena työnä tehtyyn animaatioon ja sen prosessin tarkasteluun.
Työn kautta käy ilmi aiheen ajankohtaisuus ja stereoskooppisen kuvan kasvun mahdollisuus ja edellytykset. Hyvä stereoskooppinen kuva vaatii osaamista ja ymmärrystä, joiden myötä tarjoutuu mahdollisuuksia uuden sukupolven ammattilaisille.
Työn on tarkoitus tuoda esille stereoskooppisen kuvaamisen lainalaisuudet ja herättää lukija suhtautumaan oikein stereoskooppiseen tuotantoon. Työ on rajattu käsittelemään stereoskooppisen kuvan tuottamisen pääperiaatteita ja työssä tuodaan myös lyhyesti ilmi, että perusteet stereoskooppiselle kuvalle ovat vuosisatoja vanhoja. Työssä sivutaan myös stereoskooppisen kuvan vaikutusta kuvakerronnan perinteisiin keinoihin.
Työssä on pyritty käyttämään mahdollisimman ajantasaisia ja monipuolisia lähteitä, vaikkakin alan kirjallisuus on vielä melko vähäistä. Kotimaisen lähdekirjallisuuden puuttuessa on työ pyritty tekemään havainnolliseksi ja tutkimusaiheiltaan kattavaksi, jotta se voisi palvella kotimaisena perusteoksena. Osa työstä perustuu produktiivisena työnä tehtyyn animaatioon ja sen prosessin tarkasteluun.
Työn kautta käy ilmi aiheen ajankohtaisuus ja stereoskooppisen kuvan kasvun mahdollisuus ja edellytykset. Hyvä stereoskooppinen kuva vaatii osaamista ja ymmärrystä, joiden myötä tarjoutuu mahdollisuuksia uuden sukupolven ammattilaisille.