Miten markkinoida vapaaehtoisuutta? : Punaisen Ristin Tampereen osaston vapaaehtoistoiminnan keskuksen markkinoinnin kehittäminen
Kettunen, Tellervo (2012)
Kettunen, Tellervo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112416271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112416271
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia markkinointitoimenpiteitä voidaan ja halutaan nykyisten Punaisen Ristin vapaaehtoisten toimesta tehdä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle markkinointitoimenpide-ehdotuksia, jotka voidaan toteuttaa pienellä budjetilla sekä vapaaehtoisryhmien toimesta.
Työn toimeksiantajana oli Punaisen Ristin Tampereen osaston vapaaehtoistoiminnan keskus Tampuri. Opinnäytetyön tutkimusosiossa selvitettiin vapaaehtoisryhmien nykyiset markkinointitoimenpiteet sekä miten markkinointia halutaan tehdä tulevaisuudessa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla ja tutkimustulokset analysoitiin kvalitatiivisilla analyysikeinoilla. Nälkäpäivä-keräyksen yhteydessä tehtiin havainnointitutkimus Punaisen Ristin esittelystä tapahtumassa.
Osallistava eli engagement-markkinointi ohjaa markkinointitoimenpide-ehdotusten suuntaa. Teemahaastattelun tuloksista ilmenee, että toimintaryhmien vapaaehtoiset haluavat tehdä markkinointia esittelemällä toimintaa tapahtumissa sekä että viestinnässä kannattaa kertoa omia kokemuksia vapaaehtoistyöstä. Teemahaastattelutulosten perusteella markkinointitoimenpiteet suunniteltiin kohderyhmälle 18–30-vuotiaat. Markkinoinnissa keskityttiin Facebook- ja tapahtumamarkkinointiin sekä tehostamaan viestintää.
Opinnäytetyön teemahaastattelussa löydettiin vapaaehtoisten mielestä toimivia markkinointitapoja, joiden pohjalta suunniteltiin markkinointitoimenpiteet. Jatkossa markkinointia tulee seurata enemmän, jotta nähdään toimivat, hylättävät sekä kehittämistä vaativat markkinointitoimenpiteet. Osallistamalla nykyiset vapaaehtoiset mukaan markkinoinnin kehittämiseen nähdään millaisena vapaaehtoisuus koetaan toimintaryhmissä sekä sitoutetaan vapaaehtoiset toimintaan mukaan.
Työn toimeksiantajana oli Punaisen Ristin Tampereen osaston vapaaehtoistoiminnan keskus Tampuri. Opinnäytetyön tutkimusosiossa selvitettiin vapaaehtoisryhmien nykyiset markkinointitoimenpiteet sekä miten markkinointia halutaan tehdä tulevaisuudessa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla ja tutkimustulokset analysoitiin kvalitatiivisilla analyysikeinoilla. Nälkäpäivä-keräyksen yhteydessä tehtiin havainnointitutkimus Punaisen Ristin esittelystä tapahtumassa.
Osallistava eli engagement-markkinointi ohjaa markkinointitoimenpide-ehdotusten suuntaa. Teemahaastattelun tuloksista ilmenee, että toimintaryhmien vapaaehtoiset haluavat tehdä markkinointia esittelemällä toimintaa tapahtumissa sekä että viestinnässä kannattaa kertoa omia kokemuksia vapaaehtoistyöstä. Teemahaastattelutulosten perusteella markkinointitoimenpiteet suunniteltiin kohderyhmälle 18–30-vuotiaat. Markkinoinnissa keskityttiin Facebook- ja tapahtumamarkkinointiin sekä tehostamaan viestintää.
Opinnäytetyön teemahaastattelussa löydettiin vapaaehtoisten mielestä toimivia markkinointitapoja, joiden pohjalta suunniteltiin markkinointitoimenpiteet. Jatkossa markkinointia tulee seurata enemmän, jotta nähdään toimivat, hylättävät sekä kehittämistä vaativat markkinointitoimenpiteet. Osallistamalla nykyiset vapaaehtoiset mukaan markkinoinnin kehittämiseen nähdään millaisena vapaaehtoisuus koetaan toimintaryhmissä sekä sitoutetaan vapaaehtoiset toimintaan mukaan.