Intranet osana sisäistä viestintää : case Pentik Oy
Lahti, Jenni (2012)
Lahti, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316257
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää käyttäjien kokemuksia Pentik Oy:n intranetistä. Sen käyttö on tärkeä osa yrityksen sisäistä viestintää ja siksi haluttiin tietää, onko intranet nykyisellään toimiva vai kaivataanko siihen muutoksia. Kartoitustyö tehtiin laatimalla intranetin käyttäjille kysely, jossa selvitettiin käyttäjien kokemuksia yrityksen intranetin sisällöstä, käytettävyydestä ja ulkoasusta. Lisäksi haluttiin kartoittaa, millaisia kehitysideoita käyttäjillä on.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi viestintää yleisellä tasolla. Tämän jälkeen siirryttiin tarkastelemaan yhteisöviestintää ja täsmennettiin sitä vielä yhteisön sisäiseksi viestinnäksi. Yhtenä sisäisen viestinnän työkaluna käytettävä intranet on teoriaosuuden viimeinen asia.
Työn käytännön osuudessa esitellään kyselyn laatiminen ja toteutustavaksi valittu internetpohjainen kyselylomake.
Kyselyn tulosten perusteella Pentik Oy:n intranet on käyttäjiensä mielestä hyvä ja hyödyllinen, ehkä jopa välttämätön, järjestelmä. Enimmäkseen käyttäjät kokevat intranetin helppokäyttöiseksi. Useimmin toistunut kritiikin kohde ja parannusehdotusten aihe oli intranetin hakutoiminto. Monen käyttäjän mielestä haku ei toimi riittävän hyvin.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi viestintää yleisellä tasolla. Tämän jälkeen siirryttiin tarkastelemaan yhteisöviestintää ja täsmennettiin sitä vielä yhteisön sisäiseksi viestinnäksi. Yhtenä sisäisen viestinnän työkaluna käytettävä intranet on teoriaosuuden viimeinen asia.
Työn käytännön osuudessa esitellään kyselyn laatiminen ja toteutustavaksi valittu internetpohjainen kyselylomake.
Kyselyn tulosten perusteella Pentik Oy:n intranet on käyttäjiensä mielestä hyvä ja hyödyllinen, ehkä jopa välttämätön, järjestelmä. Enimmäkseen käyttäjät kokevat intranetin helppokäyttöiseksi. Useimmin toistunut kritiikin kohde ja parannusehdotusten aihe oli intranetin hakutoiminto. Monen käyttäjän mielestä haku ei toimi riittävän hyvin.