Näytelmäprojekti Kiemurainen verho
Holmstén, Johanna (2012)
Holmstén, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316225
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni tein yhdessä terveydenhoitajaopiskelijan kanssa ennaltaehkäisevään päihdetyöhön liittyvän näytelmän Eurajoen yhteiskoululle ja lukiolle. Meidän lisäksemme rooleissa esiintyi Eurajoen lukion oppilaita. Näytelmä on ehdotelma koulun uudeksi päihdevalistusmalliksi. Työ esitettiin yhteiskoulun oppilaille ja sen lisäksi tein nuorille kyselyn heidän omista alkoholiin liittyvistä asenteistaan.
Projektin teimme omasta mielenkiinnostamme ja halustamme tehdä jotakin toiminnallista. Koulun puolelta ilmeni myös tarve työlle. Päihdevalistus on aina ajankohtainen aihe, ja halusimme haastaa omasta mielestämme tehottoman valistusmetodin omalla tavallamme, eli teatterin keinoin.
Teoriaosassa käsitellään viimeaikaisia tietoja nuorten alkoholinkäytöstä ja merkityksiä, joita nuoret alkoholin käyttöön liittävät, ehkäisevää päihdetyötä ja hyvän päihdevalistuksen tunnusmerkkejä sekä opetuksellista teatteria.
Näytelmän aihe pohjautui Valintojen putki- projektiin joka on toteutettu Helsingissä vuonna 2001. Oma kiinnostukseni teatteria kohtaan ja vanhat kokemukseni tukivat tätä ideaa. Lukiolaisista saimme näyttelijöitä, jotka koulutimme näyttelemään.
Nuoret antoivat erinomaista palautetta, heistä näytelmä oli hyvä ja mielenkiintoinen seurata. Nuorten vastauksista selvisi, että näytelmämuotoinen valistusmetodi on erittäin tervetullut ja mielenkiintoinen tapa esittää asioita ja herättää ajatuksia. Myös opettajat ja rehtorit tukivat tätä mallia ja antoivat hyvää palautetta. Hiukan aineksia lisäämällä koulu saisi näytelmästä hyvän osan koulun päihdevalistusohjelmaa.
Projektin yhteydessä kartoitimme myös 7.-8.- luokkalaisten asenteita päihteiden käyttöä kohtaan, jotka olivat yllättävänkin kielteiset. Nuoret ovat selvästi jo aikaisemmin joutuneet ajattelemaan asioita ja osalla oli jo kokemuksiakin alkoholista. He korostavat omaa vapaata tahtoaan päihdeasioissa.
Projektin teimme omasta mielenkiinnostamme ja halustamme tehdä jotakin toiminnallista. Koulun puolelta ilmeni myös tarve työlle. Päihdevalistus on aina ajankohtainen aihe, ja halusimme haastaa omasta mielestämme tehottoman valistusmetodin omalla tavallamme, eli teatterin keinoin.
Teoriaosassa käsitellään viimeaikaisia tietoja nuorten alkoholinkäytöstä ja merkityksiä, joita nuoret alkoholin käyttöön liittävät, ehkäisevää päihdetyötä ja hyvän päihdevalistuksen tunnusmerkkejä sekä opetuksellista teatteria.
Näytelmän aihe pohjautui Valintojen putki- projektiin joka on toteutettu Helsingissä vuonna 2001. Oma kiinnostukseni teatteria kohtaan ja vanhat kokemukseni tukivat tätä ideaa. Lukiolaisista saimme näyttelijöitä, jotka koulutimme näyttelemään.
Nuoret antoivat erinomaista palautetta, heistä näytelmä oli hyvä ja mielenkiintoinen seurata. Nuorten vastauksista selvisi, että näytelmämuotoinen valistusmetodi on erittäin tervetullut ja mielenkiintoinen tapa esittää asioita ja herättää ajatuksia. Myös opettajat ja rehtorit tukivat tätä mallia ja antoivat hyvää palautetta. Hiukan aineksia lisäämällä koulu saisi näytelmästä hyvän osan koulun päihdevalistusohjelmaa.
Projektin yhteydessä kartoitimme myös 7.-8.- luokkalaisten asenteita päihteiden käyttöä kohtaan, jotka olivat yllättävänkin kielteiset. Nuoret ovat selvästi jo aikaisemmin joutuneet ajattelemaan asioita ja osalla oli jo kokemuksiakin alkoholista. He korostavat omaa vapaata tahtoaan päihdeasioissa.