Yrittäjyysopintojen kehittäminen toisen asteen nuorten ammatillisessa koulutuksessa : case: Koulutuskeskus Salpaus, Tuote-Salpaus
Jousala, Anne (2012)
Jousala, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316222
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa ja antaa kehittämisehdotuksia Tuote-Salpauksen yrittäjyysopintojen kehittämiseksi. Opinnäytetyössä perehdytään Tuote-Salpauksen yrittäjyysopintojen nykytilaan, yrittäjyysopintojen sisältöön, tavoitteisiin ja opettajien tarpeisiin yrittäjyysopintojen toteuttamisen näkökulmasta.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään yrittäjyyteen, sen muotoihin, yrittäjyyskasvatukseen, yrittäjyyteen opettajien koulutuksessa, yrittäjyysopintoihin ammatillisessa koulutuksessa, yrittäjyysopintojen kehittämiseen sekä yrittäjyyttä tukeviin hankkeisiin.
Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin henkilöstölle tehdyllä teemahaastattelulla ja opiskelijoille tehdyllä kyselyllä.
Tutkimustulokset osoittivat muun muassa, että opettajilla ja opinto-ohjaajilla on tärkeä rooli yrittäjyysopintojen markkinoinnissa. Yrittäjyysopintojen toteuttamiseen opettajat tarvitsevat lisäkoulutusta ja esimiehen tukea. Teorian osuutta tulisi vähentää ja sen pitäisi olla lähempänä käytäntöä. Yritysvierailuja toivottiin lisää sekä alakohtaisten erityispiirteiden huomioimista. Yrittäjyysopintojen valinnan esteeksi koettiin valittavien kurssien päällekkäisyys toisten kurssien kanssa sekä opintojen toteuttaminen toisella kampusalueella.
Tutkimustulosten perusteella tehtiin kehittämisehdotuksia Tuote-Salpauksen yrittäjyysopintojen kehittämiseksi. Tuloksia voivat hyödyntää sekä esimiehet että opettajat yrittäjyysopintojen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä.
Mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe olisi, miten yrittäjyysopinnot ovat toteutuneet Koulutuskeskus Salpauksen toisella toimialalla Palvelu-Salpauksessa. Toinen mielenkiintoinen tutkimuskohde olisi, miten yrittäjyysopintojen asenteisiin ja ennakkoluuloihin voitaisiin vaikuttaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään yrittäjyyteen, sen muotoihin, yrittäjyyskasvatukseen, yrittäjyyteen opettajien koulutuksessa, yrittäjyysopintoihin ammatillisessa koulutuksessa, yrittäjyysopintojen kehittämiseen sekä yrittäjyyttä tukeviin hankkeisiin.
Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin henkilöstölle tehdyllä teemahaastattelulla ja opiskelijoille tehdyllä kyselyllä.
Tutkimustulokset osoittivat muun muassa, että opettajilla ja opinto-ohjaajilla on tärkeä rooli yrittäjyysopintojen markkinoinnissa. Yrittäjyysopintojen toteuttamiseen opettajat tarvitsevat lisäkoulutusta ja esimiehen tukea. Teorian osuutta tulisi vähentää ja sen pitäisi olla lähempänä käytäntöä. Yritysvierailuja toivottiin lisää sekä alakohtaisten erityispiirteiden huomioimista. Yrittäjyysopintojen valinnan esteeksi koettiin valittavien kurssien päällekkäisyys toisten kurssien kanssa sekä opintojen toteuttaminen toisella kampusalueella.
Tutkimustulosten perusteella tehtiin kehittämisehdotuksia Tuote-Salpauksen yrittäjyysopintojen kehittämiseksi. Tuloksia voivat hyödyntää sekä esimiehet että opettajat yrittäjyysopintojen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä.
Mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe olisi, miten yrittäjyysopinnot ovat toteutuneet Koulutuskeskus Salpauksen toisella toimialalla Palvelu-Salpauksessa. Toinen mielenkiintoinen tutkimuskohde olisi, miten yrittäjyysopintojen asenteisiin ja ennakkoluuloihin voitaisiin vaikuttaa.