Motivating employees : Case: Company XXXX Oy
Heikkilä, Elina (2012)
Heikkilä, Elina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316188
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin XXXX Oy:lle. Yhtiön toimiala on kello-, koru- ja lahjatavaran vähittäiskauppa, tuonti ja vienti. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa työntekijöiden motivaation tasoa. Opinnäytetyö tarjoaa teoreettista tietoa motivaatiosta, tutkimuksen työntekijöiden nykyisestä motivaation tasosta ja motivointikeinoja XXXX Oy:lle.
Motivaation nykytila tutkittiin Frederick Herzbergin motivaatio-hygieniateorian ja Victor Vroomin odotusarvoteorian avulla. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille myyjille ja myymälävastaaville. Kysely analysoitiin teorioiden mukaan. Ehdotukset muodostettiin opinnäytetyön teoreettiseen taustan, tutkimuksen tulosten ja tutkimuksen tekijän kokemusten ja havaintojen pohjalta.
Empiiristen tulosten pohjalta voidaan todeta, että XXXX Oy:n työntekijät ovat motivoituneita, mutta nykyinen bonusjärjestelmä ei motivoi työntekijöitä. Kyselyn vastausprosentti oli noin 70 prosenttia, joten tuloksia voidaan pitää luotettavina. Kaiken kaikkiaan tulokset olivat positiivisia. Työntekijöitä motivoivia tekijöitä oli enemmän kuin ei-motivoivia tekijöitä. Käytössä oleva bonusjärjestelmä voisi motivoida työntekijöitä, jos sitä muutetaan. Opinnäytetyö tarjoaa ehdotuksia, miten motivaatiota voitaisiin pitää yllä, miten puuttua ei-motivoiviin tekijöihin ja miten bonusjärjestelmää kannataisi muuttaa.
Motivaation nykytila tutkittiin Frederick Herzbergin motivaatio-hygieniateorian ja Victor Vroomin odotusarvoteorian avulla. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin kaikille myyjille ja myymälävastaaville. Kysely analysoitiin teorioiden mukaan. Ehdotukset muodostettiin opinnäytetyön teoreettiseen taustan, tutkimuksen tulosten ja tutkimuksen tekijän kokemusten ja havaintojen pohjalta.
Empiiristen tulosten pohjalta voidaan todeta, että XXXX Oy:n työntekijät ovat motivoituneita, mutta nykyinen bonusjärjestelmä ei motivoi työntekijöitä. Kyselyn vastausprosentti oli noin 70 prosenttia, joten tuloksia voidaan pitää luotettavina. Kaiken kaikkiaan tulokset olivat positiivisia. Työntekijöitä motivoivia tekijöitä oli enemmän kuin ei-motivoivia tekijöitä. Käytössä oleva bonusjärjestelmä voisi motivoida työntekijöitä, jos sitä muutetaan. Opinnäytetyö tarjoaa ehdotuksia, miten motivaatiota voitaisiin pitää yllä, miten puuttua ei-motivoiviin tekijöihin ja miten bonusjärjestelmää kannataisi muuttaa.