Diabetes mellitus typ 2 bland barn och tonåringar : en kvalitativ litteraturstudie
Lundberg, Sandra; Östman, Daniela (2012)
Lundberg, Sandra
Östman, Daniela
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316179
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att genom enkvalitativ litteraturstudie ta reda på de förebyggande åtgärderna mot diabetes mellitus typ 2 bland barn och tonåringar. För att förtydliga och skapa förståelse för de förebyggande åtgärderna för typ 2 diabetes bland barn och tonåringar har respondenterna valt att ta reda på orsaker och riskfaktorer till typ 2 diabetes bland barn och tonåringar. Litteraturstudien görs för att lyfta fram kunskap om typ 2 diabetes bland barn och tonåringar. För att kunna förebygga sjukdomen behövs vetskap om varför sjukdomen uppkommer och hur den skall kunna förebyggas.
De teoretiska utgångspunkterna i examensarbetet utgörs av hälsa enligt Katie Erikssons ontologiska hälsomodell och av egenvård enligt Dorothea Orems tankar om egenvård. Datainsamlingsmetoden är dokument och består av vetenskapligt granskade artiklar. Artiklarna sammanställs i en resuméartikelför att få en överblick och sammanfattning av forskningarna. Respondenterna har gjort upp en analysstam till forskningsfrågorna där forskningsfrågorna delats upp i mer specifika frågor som ställts till forskningarna. Svaren som framkommit har analyserats enligt en innehållsanalytisk metod med ett induktivt förhållningsätt.
Av resultatet framkom att orsaker och riskfaktorer för typ 2 diabetes bland barn och tonåringar är: metabola syndromet,insulinresistans, övervikt,diabetes i släkten,att tillhöra en viss: ras, etnicitet, samhällsklass eller kultur. Fysisk inaktivitet, osunda kostvanor, rökning.Högsta risken för insjuknandet i typ 2 diabetes bland barn och tonåringar är i mitten av puberteten. Faktorer som kan förebygga sjukdomen är sunda kostvanor, fysisk aktivitet, stöd från familj, samhälle och skola. The purpose with this thesis is to find, through a qualitative literature study, prevention methods for diabetes mellitus type 2 among children and teenagers. In order to clarify and create understanding for the preventive methods for type 2 diabetes among children and teenagers, the respondents have chosen to examine reasons for, and risks with,this disease among children and teenagers. The study is done to add to the knowledge about type 2 diabetes among children and teenagers. To be able to prevent the disease, knowledge about why children and teenagers get type 2 diabetes and how to prevent it is necessary.
The theoretical framework of the thesis consists of the concept of health according to Katie Eriksson’s ontological health model and of self-care according to Dorothea Orem’s thoughts on self-care. The method for collecting data is a document study and consists of scientifically examined articles. The articles are compiled into a reviewarticle to get an overlook and outline of the research. The respondents have made an analysis structure where the research questions have been divided into more specific questions posed to the material. The answers that emerged have been analysed through a content analysis method with an inductive approach.
In the results it was apparent that reasons for and risks with type 2 diabetes among children and teenagers are the following: the metabolic syndrome, insulin resistance, overweight, diabetes in the family, belonging to a certain race, ethnicity, class of society or culture; physical inactivity, unhealthy diet and smoking. The highest risk point of contracting type 2 diabetes for children and teenagers is mid-puberty. Some elements that can help prevent the disease are a healthy diet, physical activity, and support from the family, society and school.
De teoretiska utgångspunkterna i examensarbetet utgörs av hälsa enligt Katie Erikssons ontologiska hälsomodell och av egenvård enligt Dorothea Orems tankar om egenvård. Datainsamlingsmetoden är dokument och består av vetenskapligt granskade artiklar. Artiklarna sammanställs i en resuméartikelför att få en överblick och sammanfattning av forskningarna. Respondenterna har gjort upp en analysstam till forskningsfrågorna där forskningsfrågorna delats upp i mer specifika frågor som ställts till forskningarna. Svaren som framkommit har analyserats enligt en innehållsanalytisk metod med ett induktivt förhållningsätt.
Av resultatet framkom att orsaker och riskfaktorer för typ 2 diabetes bland barn och tonåringar är: metabola syndromet,insulinresistans, övervikt,diabetes i släkten,att tillhöra en viss: ras, etnicitet, samhällsklass eller kultur. Fysisk inaktivitet, osunda kostvanor, rökning.Högsta risken för insjuknandet i typ 2 diabetes bland barn och tonåringar är i mitten av puberteten. Faktorer som kan förebygga sjukdomen är sunda kostvanor, fysisk aktivitet, stöd från familj, samhälle och skola.
The theoretical framework of the thesis consists of the concept of health according to Katie Eriksson’s ontological health model and of self-care according to Dorothea Orem’s thoughts on self-care. The method for collecting data is a document study and consists of scientifically examined articles. The articles are compiled into a reviewarticle to get an overlook and outline of the research. The respondents have made an analysis structure where the research questions have been divided into more specific questions posed to the material. The answers that emerged have been analysed through a content analysis method with an inductive approach.
In the results it was apparent that reasons for and risks with type 2 diabetes among children and teenagers are the following: the metabolic syndrome, insulin resistance, overweight, diabetes in the family, belonging to a certain race, ethnicity, class of society or culture; physical inactivity, unhealthy diet and smoking. The highest risk point of contracting type 2 diabetes for children and teenagers is mid-puberty. Some elements that can help prevent the disease are a healthy diet, physical activity, and support from the family, society and school.