Sadutus aidon kohtaamisen välineenä varhaiskasvatuksessa
Raatikainen, Inkeri; Peltovuori, Elina (2012)
Raatikainen, Inkeri
Peltovuori, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316156
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on sadutus lapsen aidon kohtaamisen välineenä varhaiskasvatuksessa. Toteutimme opinnäytetyön toiminnallisen osion helsinkiläisessä yksityisessä päiväkodissa. Päiväkodissa toimii ainoastaan yksi ryhmä, jossa oli toimintamme aikana 16 lasta, ikäjakaumaltaan 2-5-vuotiaita. Sadutimme kaikkia ryhmän lapsia joko yksilö- tai ryhmäsadutuksen muodossa. Toimintakerrat toteutettiin syksyllä 2012.
Menetelminä opinnäytetyössämme on yksilö- ja ryhmäsadutus sekä sadun kuvitus. Opinnäytetyömme tarkoituksena on toteuttaa osallisuuden toimintakulttuuria päiväkodissa ja innostaa lapsia luovaan kielelliseen ilmaisuun. Taustalla kaikessa toiminnassamme on lapsilähtöisyys. Jokaisen lapsen kanssa tehdyn oman satutaulun avulla halusimme tuoda näkyväksi ja dokumentoida lasten omaa kulttuuria. Teimme osana opinnäytetyötämme satutaulujen lisäksi päiväkodille pienimuotoisen, helposti käytettävän sadutusohjeen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme sadutusta, lapsilähtöisyyttä, osallisuuden toimintakulttuuria, lasten omaa kulttuuria, sekä kielen kehitystä ja sen tukemista satujen ja kertomusten avulla varhaiskasvatuksessa.
Toimintamme arvioinnissa olemme käyttäneet oman toimintamme reflektoinnin tueksi tekemäämme havainnointilomaketta. Lisäksi pyysimme toiminnasta palautetta lapsilta, heidän vanhemmiltaan sekä päiväkodin työntekijöiltä, ja havainnoimme lapsia toimintamme aikana. Sadutus osoittautui erittäin hyväksi menetelmäksi, joka rikasti saduttajan ja sadutettavan suhdetta ja tuki tavoitteidemme saavuttamista. Lapset nauttivat toiminnasta ja aikuisen kanssa vietetystä kahdenkeskisestä ajasta. Saavutimme myös itsellemme asettamamme oppimistavoitteet ja opimme paljon uutta lapsista, heidän ohjaamisestaan sekä sadutuksesta menetelmänä.
Menetelminä opinnäytetyössämme on yksilö- ja ryhmäsadutus sekä sadun kuvitus. Opinnäytetyömme tarkoituksena on toteuttaa osallisuuden toimintakulttuuria päiväkodissa ja innostaa lapsia luovaan kielelliseen ilmaisuun. Taustalla kaikessa toiminnassamme on lapsilähtöisyys. Jokaisen lapsen kanssa tehdyn oman satutaulun avulla halusimme tuoda näkyväksi ja dokumentoida lasten omaa kulttuuria. Teimme osana opinnäytetyötämme satutaulujen lisäksi päiväkodille pienimuotoisen, helposti käytettävän sadutusohjeen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme sadutusta, lapsilähtöisyyttä, osallisuuden toimintakulttuuria, lasten omaa kulttuuria, sekä kielen kehitystä ja sen tukemista satujen ja kertomusten avulla varhaiskasvatuksessa.
Toimintamme arvioinnissa olemme käyttäneet oman toimintamme reflektoinnin tueksi tekemäämme havainnointilomaketta. Lisäksi pyysimme toiminnasta palautetta lapsilta, heidän vanhemmiltaan sekä päiväkodin työntekijöiltä, ja havainnoimme lapsia toimintamme aikana. Sadutus osoittautui erittäin hyväksi menetelmäksi, joka rikasti saduttajan ja sadutettavan suhdetta ja tuki tavoitteidemme saavuttamista. Lapset nauttivat toiminnasta ja aikuisen kanssa vietetystä kahdenkeskisestä ajasta. Saavutimme myös itsellemme asettamamme oppimistavoitteet ja opimme paljon uutta lapsista, heidän ohjaamisestaan sekä sadutuksesta menetelmänä.