Johtamisviestinnän vaikutuksia palvelutuotteen brändiin psykologisesta näkökulmasta
Korhonen, Toni-Markus (2012)
Korhonen, Toni-Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316136
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selventää johtamisviestinnän vaikutuksia psykologian näkökulmasta. Tutkimuksessa perehdyttiin markkinoinnin peruskäsitteiden lisäksi sisäisen viestinnän ja johtajuuden psykologiseen toimintaan. Tutkimuskohteena oli suomalainen pk-yritys, jonka viestintää ja johtajuutta analysoitiin sosiaalipsykologisesta näkökulmasta. Näiden menetelmien avulla saatiin tarpeeksi kattava ja konkreettinen tutkimustulos. Tutkimustulos osoitti että johtamisviestinnällä on vaikutuksia pk-yrityksen palvelutuotteen brändiin. Jotta tässä bränditutkimuksessa tulos olisi mahdollisimman selkeä, rajattiin aihe asiakkaiden mielikuvien tilastointiin. Näitä tilastoja verrattiin johtamisviestintään. Näin löydettiin brändiä ja johtamisviestintää yhdistävät tekijät. Johtamisviestinnän sanoma etenee yrityksen sisältä ulkoisiin sidosryhmiin psykologisten tekijöiden avulla. Näitä tekijöitä ovat tavoitteet, motivaatio, vuorovaikutustaidot ja karisma. Niitä oikein hyödyntämällä yritysjohto voi parantaa markkinointiviestintäänsä. Tutkimus tehtiin edistämään toimeksiantajansa viestintää. Tutkimus todensi toimeksiantajansa johtamisviestinnälliset vahvuudet ja heikkoudet. Tämä tutkimus oli käytännöllistä työ- ja yhteisöelämän laadunparantamistyötä. Se on tarkoitettu oppaaksi yritysjohdolle ja markkinointialan psykologisesta puolesta kiinnostuneille.