Ohjausmateriaalia koululaisten istumisergonomian parantamiseksi
Peltoniemi, Mervi (2012)
Peltoniemi, Mervi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316134
Tiivistelmä
Istumisen haittoja on tutkittu paljon viime aikoina ja aihe on herättänyt yleistä keskustelua. Vaikka media on keskittynyt käsittelemään aihetta aikuisten näkökulmasta, täytyy muistaa, että myös lapset ja nuoret istuvat lisääntyvässä määrin. Istumisen lisääntyminen näyttää aiheuttavan tuki- ja liikuntaelinoireita iästä riippumatta. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan istuminen vaikuttaa haitallisesti myös kehon biokemiallisiin prosesseihin ja tämän vuoksi useiden kroonisten sairauksien ja jopa ennenaikaisen kuoleman riski lisääntyvät. Useiden tutkimusten perusteella istumisen haittavaikutukset ovat riippumattomia fyysisen aktiivisuuden määrästä. Näin ollen terveyskasvatuksen tärkeänä osana tulisi huomioida lasten ja nuorten istumisen vähentäminen ja ergonomia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kouluikäisten lasten hyvinvoinnin sekä tuki- ja liikuntaelinterveyden edistäminen. Tarkoituksena oli ohjausmateriaalin koostaminen 9−14-vuotiaiden koululaisten ergonomian parantamiseksi. Materiaali toteutettiin yhteistyössä UKK-instituutin ja Hämeen liikunnan ja urheilun (HLU) kanssa. Materiaalipaketin tarkoituksena on lisätä oppilaiden, opettajien ja vanhempien tietotaitoa aiheesta, jotta kokonaisvaltainen terveyskasvatus ergonomian merkityksestä olisi mahdollista. Ohjausmateriaali koostuu istumisen tarkistuskortista, julisteesta, PowerPoint-esityksestä sekä ohjelehtisestä.
Materiaalit tulevat saataville verkkosivulle www.tervekoululainen.fi. Tämän lisäksi materiaalit jaetaan useiden yhteistyökoulujen käyttöön ja aiheesta julkaistaan lehtiartikkeli LIITO liikunnan ja terveystiedon opettajat ry:n jäsenlehdessä. Jotta materiaalipaketilla voidaan edistää koululaisten terveyttä, tulee materiaali ottaa systemaattisesti käyttöön. Systemaattinen käyttöönotto vaatii opettajien ja venhempien aktiivista otetta sekä käytön seurantaa. Käyttöä voisi seurata esimerkiksi vuoden kuluttua toteutettavalla kysely-tutkimuksella opettajille tai oppilaille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kouluikäisten lasten hyvinvoinnin sekä tuki- ja liikuntaelinterveyden edistäminen. Tarkoituksena oli ohjausmateriaalin koostaminen 9−14-vuotiaiden koululaisten ergonomian parantamiseksi. Materiaali toteutettiin yhteistyössä UKK-instituutin ja Hämeen liikunnan ja urheilun (HLU) kanssa. Materiaalipaketin tarkoituksena on lisätä oppilaiden, opettajien ja vanhempien tietotaitoa aiheesta, jotta kokonaisvaltainen terveyskasvatus ergonomian merkityksestä olisi mahdollista. Ohjausmateriaali koostuu istumisen tarkistuskortista, julisteesta, PowerPoint-esityksestä sekä ohjelehtisestä.
Materiaalit tulevat saataville verkkosivulle www.tervekoululainen.fi. Tämän lisäksi materiaalit jaetaan useiden yhteistyökoulujen käyttöön ja aiheesta julkaistaan lehtiartikkeli LIITO liikunnan ja terveystiedon opettajat ry:n jäsenlehdessä. Jotta materiaalipaketilla voidaan edistää koululaisten terveyttä, tulee materiaali ottaa systemaattisesti käyttöön. Systemaattinen käyttöönotto vaatii opettajien ja venhempien aktiivista otetta sekä käytön seurantaa. Käyttöä voisi seurata esimerkiksi vuoden kuluttua toteutettavalla kysely-tutkimuksella opettajille tai oppilaille.