Ravintola Koukun Helmen palvelujen kehittäminen
Pajulahti, Jarkko (2012)
Pajulahti, Jarkko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316126
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe saatiin Tampereen Aterialta ja tarkemmin Koukun Helmen ravintokeskuksesta. Tavoitteena oli selvittää, mitä Koukkuniemen vanhainkodin vierailijat ajattelivat ravintola Koukun Helmen palveluista sekä kuinka he näitä palveluja kehittäisivät. Tutkimus oli luonteeltaan laadullista ja sen menetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Tutkimus toteutettiin Koukkuniemen vanhainkodin osastoilla sekä ravintola Koukun Helmen tiloissa. Osastojen kanssa oli sovittu tietyt ajat, jolloin haastatteluja tehtiin. Myös osa ravintolassa tehdyistä haastatteluista oli etukäteen sovittuja. Haastatteluja suoritettiin yhteensä 16 kappaletta ja niiden tekeminen lopetettiin saturaatiopisteen saavuttamisen jälkeen. Tutkija kirjasi tärkeimmät asiat muistiin haastattelun aikana ja viimeisteli muistiinpanot vielä haastattelun päätyttyä.
Tutkimuksessa esiin nousseet asiat analysoitiin teemoittelemalla. Teemoihin perehdytään tarkasti tutkimuksen analyysissa. Kolme teemaa nousivat selkeästi haastatteluista esiin. Nämä teemat olivat ravintola Koukun Helmen palvelun laatu, palvelujen markkinointi sekä ravintolaan liittyvät kehitysehdotukset.
Tutkimuksen aluksi esitellään lyhyesti Tampereen Ateria, Koukun Helmi sekä Koukkuniemen vanhainkoti. Teoriapohja on rakennettu palvelun ympärille ja palvelun koettu kokonaislaatu on suuri osa tutkimuksen teoriapohjaa. Tutkimuksen yhteydestä esiin nousevat asiasanat palvelu, palvelun laatu, laadullinen tutkimus ja teemahaastattelu.
Tutkimus toteutettiin Koukkuniemen vanhainkodin osastoilla sekä ravintola Koukun Helmen tiloissa. Osastojen kanssa oli sovittu tietyt ajat, jolloin haastatteluja tehtiin. Myös osa ravintolassa tehdyistä haastatteluista oli etukäteen sovittuja. Haastatteluja suoritettiin yhteensä 16 kappaletta ja niiden tekeminen lopetettiin saturaatiopisteen saavuttamisen jälkeen. Tutkija kirjasi tärkeimmät asiat muistiin haastattelun aikana ja viimeisteli muistiinpanot vielä haastattelun päätyttyä.
Tutkimuksessa esiin nousseet asiat analysoitiin teemoittelemalla. Teemoihin perehdytään tarkasti tutkimuksen analyysissa. Kolme teemaa nousivat selkeästi haastatteluista esiin. Nämä teemat olivat ravintola Koukun Helmen palvelun laatu, palvelujen markkinointi sekä ravintolaan liittyvät kehitysehdotukset.
Tutkimuksen aluksi esitellään lyhyesti Tampereen Ateria, Koukun Helmi sekä Koukkuniemen vanhainkoti. Teoriapohja on rakennettu palvelun ympärille ja palvelun koettu kokonaislaatu on suuri osa tutkimuksen teoriapohjaa. Tutkimuksen yhteydestä esiin nousevat asiasanat palvelu, palvelun laatu, laadullinen tutkimus ja teemahaastattelu.