Kahahdusten ja kolinoiden synty : Tehosteäänten toteutus ja merkitykset elokuvassa
Rantamaula, Oskari (2012)
Rantamaula, Oskari
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216105
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni perehdyn tehosteäänien luomisprosessin vaiheisiin ja tehosteäänien valmistusta hyödyttävään ammattitietoon. Päämääränäni on selvittää keinoja, joilla luodaan vakuuttavia, vaikuttavia ja kerronnallisesti merkittäviä tehosteääniä elokuvien ääniraidoille. Tämän ohessa tutkin, millaisia vaikutuksia tehosteäänillä on mahdollista saada aikaan.
Aloitan teoriaosuuden luomalla katsauksen tehosteäänten kerronnallisiin mahdollisuuksiin. Seuraavaksi perehdyn tehosteäänten määrittelyyn ja niiden ominaisuuksien selvittämiseen, jonka jälkeen ryhdyn tarkastelemaan tehosteäänistään palkitun tunnetun elokuvan tehosteääniä. Lopulta siirryn runsain esimerkein pohtimaan omakohtaisia kokemuksiani Der Schmarotzer -lyhytelokuvan tehosteäänien parissa.
Lähdemateriaalina olen käyttänyt elokuvaääneen ja elokuvakerrontaan keskittynyttä kirjallisuutta sekä muita elokuvantekoa käsitteleviä teoksia. Esimerkkielokuvaksi olen valinnut parhaasta äänestä ja parhaista äänitehosteista Oscar-palkitun Terminator 2 -elokuvan (1991). Tutkimustani varten olen toteuttanut opinnäytetyöni teos-osana toimivan, lukuisia tehosteääniä audioraidalleen tarvinneen Der Schmarotzer -nimisen lyhytelokuvan äänityöt.
Tutkimuksissani totean, että on olemassa useita erilaisia tehosteääniin liittyviä termejä ja jaottelutapoja, jotka voivat tehosteääniä käsiteltäessä olla hyödyksi. Tehosteäänillä myös ilmenee olevan hyvin tärkeä rooli elokuvan uskottavuuden rakentamisessa, hyvin tehdyt tehosteäänet voivat jopa tehdä muutoin epäuskottavista asioista uskottavan tuntuisia. Kiteytän opinnäytetyöni pohdinnan päätelmään, että luovuus ja mielikuvitus vaikuttavat ammattitaidon ja kokemuksen ohella olevan olennaisimpia hyvien tehosteäänien luomisen välineistä.
Aloitan teoriaosuuden luomalla katsauksen tehosteäänten kerronnallisiin mahdollisuuksiin. Seuraavaksi perehdyn tehosteäänten määrittelyyn ja niiden ominaisuuksien selvittämiseen, jonka jälkeen ryhdyn tarkastelemaan tehosteäänistään palkitun tunnetun elokuvan tehosteääniä. Lopulta siirryn runsain esimerkein pohtimaan omakohtaisia kokemuksiani Der Schmarotzer -lyhytelokuvan tehosteäänien parissa.
Lähdemateriaalina olen käyttänyt elokuvaääneen ja elokuvakerrontaan keskittynyttä kirjallisuutta sekä muita elokuvantekoa käsitteleviä teoksia. Esimerkkielokuvaksi olen valinnut parhaasta äänestä ja parhaista äänitehosteista Oscar-palkitun Terminator 2 -elokuvan (1991). Tutkimustani varten olen toteuttanut opinnäytetyöni teos-osana toimivan, lukuisia tehosteääniä audioraidalleen tarvinneen Der Schmarotzer -nimisen lyhytelokuvan äänityöt.
Tutkimuksissani totean, että on olemassa useita erilaisia tehosteääniin liittyviä termejä ja jaottelutapoja, jotka voivat tehosteääniä käsiteltäessä olla hyödyksi. Tehosteäänillä myös ilmenee olevan hyvin tärkeä rooli elokuvan uskottavuuden rakentamisessa, hyvin tehdyt tehosteäänet voivat jopa tehdä muutoin epäuskottavista asioista uskottavan tuntuisia. Kiteytän opinnäytetyöni pohdinnan päätelmään, että luovuus ja mielikuvitus vaikuttavat ammattitaidon ja kokemuksen ohella olevan olennaisimpia hyvien tehosteäänien luomisen välineistä.