Kiinteistönhoitoyrityksen kannattavuus
Summanen, Karoliina (2012)
Summanen, Karoliina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216083
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kiinteistönhoitoa harjoittavan yrityksen kannattavuus ja sen tutkiminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen taloudellista tilannetta ja esittää keinoja yrityksen kannattavuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajayrityksen tilinpäätöksiä vuosilta 2011 ja 2010. Tilinpäätökset oikaistiin molemmilta tilikausilta tilinpäätöksen tunnuslukuanalyysin tekemistä varten. Tilinpäätöksen tunnuslukuanalyysin lisäksi työssä tutkittiin toimeksiantajayrityksen kannattavuutta katetuottolaskennan avulla ja pohdittiin keinoja yrityksen kannattavuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä todetaan toimeksiantajayrityksen kannattavuuden olleen heikolla tasolla vuosina 2011 ja 2010. Yrityksen vakavaraisuuden ja maksuvalmiuden todetaan kuitenkin olleen hyvällä tasolla. Katetuottolaskelmien ja toimeksiantajayrityksen omistajan haastatteluiden perusteella yrityksen ensisijaiseksi keinoksi kannattavuuden parantamiseen esitetään myynnin määrän lisäämistä.
Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajayrityksen tilinpäätöksiä vuosilta 2011 ja 2010. Tilinpäätökset oikaistiin molemmilta tilikausilta tilinpäätöksen tunnuslukuanalyysin tekemistä varten. Tilinpäätöksen tunnuslukuanalyysin lisäksi työssä tutkittiin toimeksiantajayrityksen kannattavuutta katetuottolaskennan avulla ja pohdittiin keinoja yrityksen kannattavuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä todetaan toimeksiantajayrityksen kannattavuuden olleen heikolla tasolla vuosina 2011 ja 2010. Yrityksen vakavaraisuuden ja maksuvalmiuden todetaan kuitenkin olleen hyvällä tasolla. Katetuottolaskelmien ja toimeksiantajayrityksen omistajan haastatteluiden perusteella yrityksen ensisijaiseksi keinoksi kannattavuuden parantamiseen esitetään myynnin määrän lisäämistä.