Millainen on Suosikki-lehden Facebook-fani?
Paasonen, Tiina (2012)
Paasonen, Tiina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216062
Tiivistelmä
Suosikki-lehden toimituksessa epäillään, että lehden Facebook-fanit eivät lue lehteä. Tässä opinnäytetyössä pyritään selvittämään, mikä on Suosikin Facebook-fanien suhde lehteen. Työn ensisijaisia tutkimuskysymyksiä ovat seuraavat: Millaisia ovat Suosikki-lehden Facebook-fanit ja mikä on heidän suhteensa Suosikki-lehteen?
Elokuussa 2012 kerättiin kyselytutkimuksella tietoa lehden Facebook-faneista, heidän Facebook-käyttäytymisestään ja mielipiteistä Suosikki-lehdestä. Kyselyyn vastasi 356 lehden Facebook-fania, joista rajattiin tutkimusjoukoksi kaikki 13–16-vuotiaat tytöt, joita oli 259.
Tutkimuksessa selvisi, että lehden Facebook-fanit ovat hieman tavallista aktiivisempia internetin käyttäjiä, jotka pitävät lehden Facebook-sivua hyödyllisenä kommunikointi-kanavana lehden toimituksen kanssa. Vastaajilla on paljon musiikkiharrastuksia ja he toivoisivat lehteen lisää musiikkisisältöjä. Lehden suosikki-aihealueena oli musiikki ja inhokki-aihealueeksi nimettiin tyyli.
Tutkimusta taustoitettiin keräämällä tietoa nuorten mediakäyttäytymisestä, etenkin internetin käytöstä. Viitekehyksessä on kartoitettu myös Facebookin markkinointimahdollisuuksia ja esitelty aiheeseen liittyvää termistöä, kuten sosiaalinen media ja fanitus.
Työn toimeksiantaja on nuortenlehti Suosikki, jonka levikki on ollut tasaisessa laskussa vuodesta 2007 eteenpäin. Opinnäytetyöprosessin aikana kävi ilmi, että lehti lopetetaan kannattamattomana joulukuussa 2012. Työn alkuperäinen tavoite oli tutustuttaa toimitus lehden Facebook-faneihin. Tämän avulla toimitus olisi voinut tehostaa Facebook-markkinointia ja tuottaa lehteen Facebook-faneja kiinnostavaa sisältöä. Näin lehden lukijamäärä olisi voitu saada uudelleen nousuun.
Elokuussa 2012 kerättiin kyselytutkimuksella tietoa lehden Facebook-faneista, heidän Facebook-käyttäytymisestään ja mielipiteistä Suosikki-lehdestä. Kyselyyn vastasi 356 lehden Facebook-fania, joista rajattiin tutkimusjoukoksi kaikki 13–16-vuotiaat tytöt, joita oli 259.
Tutkimuksessa selvisi, että lehden Facebook-fanit ovat hieman tavallista aktiivisempia internetin käyttäjiä, jotka pitävät lehden Facebook-sivua hyödyllisenä kommunikointi-kanavana lehden toimituksen kanssa. Vastaajilla on paljon musiikkiharrastuksia ja he toivoisivat lehteen lisää musiikkisisältöjä. Lehden suosikki-aihealueena oli musiikki ja inhokki-aihealueeksi nimettiin tyyli.
Tutkimusta taustoitettiin keräämällä tietoa nuorten mediakäyttäytymisestä, etenkin internetin käytöstä. Viitekehyksessä on kartoitettu myös Facebookin markkinointimahdollisuuksia ja esitelty aiheeseen liittyvää termistöä, kuten sosiaalinen media ja fanitus.
Työn toimeksiantaja on nuortenlehti Suosikki, jonka levikki on ollut tasaisessa laskussa vuodesta 2007 eteenpäin. Opinnäytetyöprosessin aikana kävi ilmi, että lehti lopetetaan kannattamattomana joulukuussa 2012. Työn alkuperäinen tavoite oli tutustuttaa toimitus lehden Facebook-faneihin. Tämän avulla toimitus olisi voinut tehostaa Facebook-markkinointia ja tuottaa lehteen Facebook-faneja kiinnostavaa sisältöä. Näin lehden lukijamäärä olisi voitu saada uudelleen nousuun.