Educational Interventions to Improve Nurses’ and Nursing Students’ Cultural Competence : A Literature Review
Kiviharju, Jenni; Koivumäki, Katja (2012)
Kiviharju, Jenni
Koivumäki, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216046
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää koulutusinterventioiden vaikuttavuutta sairaanhoitajien ja sairaanhoidon opiskelijoiden kulttuurisen osaamisen kehittymiseen. Opinnäytetyömme tuloksia voidaan hyödyntää koulutusinterventioiden sisältöjä suunniteltaessa. Hyvin suunniteltujen koulutusinterventioiden avulla voidaan vaikuttaa maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kokemaan hoidon laatuun sekä saatavuuteen, ja sitä kautta vähentää eri väestöryhmien välisiä terveyseroja. Opinnäytetyömme on osa LOG-Sote-kehityshanketta, jonka tavoitteena on parantaa maahanmuuttajien terveydenhoitoa kehittämällä ammatillista osaamista sekä hyviä käytänteitä.
Opinnäytetyömme toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauk-seen sisällytettiin 18 tutkimusta, kolme kirjallisuuskatsausta sekä yksi meta-analyysi. Aineisto kerättiin systemaattisena tietokantahakuna CINAHL ja MEDLINE tietokannoista. Lisäksi haimme soveltuvia tutkimuksia manuaalisesti tietokantahauilla löydettyjen tutkimusten lähdeluetteloista sekä akateemisista tutkimusjulkaisuista.
Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajien ja sairaanhoidon opiskelijoiden itsearvioitu kulttuurinen osaaminen kehittyi erilaisten koulutusinterventioiden seurauksena. Positiivinen muutos havaittiin 15:ssa tutkimuksessa. Tulokset olivat yhteneviä kolmen aikaisemman kirjallisuuskatsauksen sekä yhden meta-analyysin kanssa. Koulutusten vaikuttavuus ei näyttänyt riippuvan koulutuksessa käytetyistä opetusmetodeista, joita olivat muun muassa vaihto-ohjelmat, projektioppiminen, luentomuotoinen opetus, verkko-opetus sekä erilaiset itseopiskelumateriaalit, kuten videot sekä kirjalliset julkaisut.
Lisäksi tarvitaan jatkotutkimuksia sairaanhoitajien ja sairaanhoidon opiskelijoiden kulttuurisen osaamisen kehittämiseksi suunniteltujen koulutusten vaikutuksista monikulttuuristen potilaiden kokemaan hoidon laatuun sekä hoidon tuloksiin.
Opinnäytetyömme toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauk-seen sisällytettiin 18 tutkimusta, kolme kirjallisuuskatsausta sekä yksi meta-analyysi. Aineisto kerättiin systemaattisena tietokantahakuna CINAHL ja MEDLINE tietokannoista. Lisäksi haimme soveltuvia tutkimuksia manuaalisesti tietokantahauilla löydettyjen tutkimusten lähdeluetteloista sekä akateemisista tutkimusjulkaisuista.
Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajien ja sairaanhoidon opiskelijoiden itsearvioitu kulttuurinen osaaminen kehittyi erilaisten koulutusinterventioiden seurauksena. Positiivinen muutos havaittiin 15:ssa tutkimuksessa. Tulokset olivat yhteneviä kolmen aikaisemman kirjallisuuskatsauksen sekä yhden meta-analyysin kanssa. Koulutusten vaikuttavuus ei näyttänyt riippuvan koulutuksessa käytetyistä opetusmetodeista, joita olivat muun muassa vaihto-ohjelmat, projektioppiminen, luentomuotoinen opetus, verkko-opetus sekä erilaiset itseopiskelumateriaalit, kuten videot sekä kirjalliset julkaisut.
Lisäksi tarvitaan jatkotutkimuksia sairaanhoitajien ja sairaanhoidon opiskelijoiden kulttuurisen osaamisen kehittämiseksi suunniteltujen koulutusten vaikutuksista monikulttuuristen potilaiden kokemaan hoidon laatuun sekä hoidon tuloksiin.