Tuotteistaminen IT-alalla : Case-yrityksenä Kaisanet Oy
Moilanen, Harri (2012)
Moilanen, Harri
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216042
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia tuotteistamisen ilmiötä IT-alalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää keinoja, joilla toimeksiantajayritys voi tarjota onnistuneita laaja-kaistapalveluita helpommin ja tuottavammin. Opinnäytetyö on tyypiltään kehittämispro-jekti. Aiheen tutkiminen ja tiedonkeruu on toteutettu osallistuvan havainnoinnin ja va-paamuotoisten haastatteluiden kautta.
Opinnäytetyön case-yritys Kaisanet Oy on suomalainen, vuonna 2010 perustettu IT-operaattori, joka tarjoaa tietoliikenneyhteyksiä ja muita IT-alan ratkaisuja asiakkailleen Kainuun ja Ylä-Savon alueella. Vaikka Kaisanet Oy on vielä suhteellisen nuori yritys, niin sen omistajilla, Kainuun Puhelinosuuskunnalla ja Iisalmen Puhelimella, on yli 110 vuoden kokemus telepalvelualalta.
Tämän työn teoriaosuus pohjautuu markkinoinnin, tuotteistamisen ja tuotekehitykseen liittyvään kirjallisuuteen. Teoriaosuuden tarkoitus on tutustuttaa lukija tuotteistamisen termeihin ja käsitteisiin, osoittaa sen hyödyt ja kuvata tuotteistusprosessia kokonaisuutena.
Työn lopussa käydään läpi laajakaistaliittymien levinneisyyttä, julkaistaan tutkimuksen tulokset ja esitellään toimeksiantajan sisäiseen käyttöön kehitetty työohje.
Opinnäytetyön case-yritys Kaisanet Oy on suomalainen, vuonna 2010 perustettu IT-operaattori, joka tarjoaa tietoliikenneyhteyksiä ja muita IT-alan ratkaisuja asiakkailleen Kainuun ja Ylä-Savon alueella. Vaikka Kaisanet Oy on vielä suhteellisen nuori yritys, niin sen omistajilla, Kainuun Puhelinosuuskunnalla ja Iisalmen Puhelimella, on yli 110 vuoden kokemus telepalvelualalta.
Tämän työn teoriaosuus pohjautuu markkinoinnin, tuotteistamisen ja tuotekehitykseen liittyvään kirjallisuuteen. Teoriaosuuden tarkoitus on tutustuttaa lukija tuotteistamisen termeihin ja käsitteisiin, osoittaa sen hyödyt ja kuvata tuotteistusprosessia kokonaisuutena.
Työn lopussa käydään läpi laajakaistaliittymien levinneisyyttä, julkaistaan tutkimuksen tulokset ja esitellään toimeksiantajan sisäiseen käyttöön kehitetty työohje.