Asiakaslähtöinen pajatoiminta Vaasan suomalaisessa seurakunnassa
Rahja, Marttina (2012)
Rahja, Marttina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216037
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Rahja, Marttina. Asiakaslähtöinen pajatoiminta Vaasan suomalaisessa seurakunnassa. Diak itä, Pieksämäki, syksy 2012, 50 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + dia-koniatyöntekijän virkakelpoisuus
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Vaasan suomalaisen seurakunnan dia-koniatyötä voitaisiin kehittää entistä asiakaslähtöisemmäksi. Voisiko vaihtoehtona olla uusi työmuoto – pajatoiminta, entä onko diakoniatyön asiakkaiden joukossa halua pie-nimuotoiseen työllistymiseen?
Tavoitteet ja mahdollisuudet kartoitettiin kyselylomakkeilla ja nettihaastattelulla. Kyse-lylomakkeita oli kaksi erilaista. Ensimmäisessä lomakkeessa kysyttiin diakoniatyön päivystysasiakkaiden kiinnostusta pajatoiminnasta ja toisessa lomakkeessa heidän halu-aan pienimuotoiseen työllistymiseen. Kyselylomakkeet sisälsivät sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Ensimmäiseen kyselylomakkeeseen vastasi 82 ja toiseen 57 hen-kilöä. Kysymysten aiheina oli selvittää uuden diakoniakeskuksen antamat mahdollisuu-det toiminnan kehittämiselle.
Lopputuloksena oli, että uudella diakoniakeskuksella oli paikka ja tehtävä diakoniatyön toiminnan kehittämiselle. Diakoniakeskus mahdollistaa uuden toimintamuodon, paja-toiminnan, käynnistämisen. Uudelle toiminnalle oli tarvetta ja kiinnostusta asiakkaiden keskuudessa. Asiakkaiden keskuudesta löytyi myös halua ja kiinnostusta pajatoiminnan vetämiseen sekä pienimuotoiseen työllistymiseen. Pajatoiminnat edesauttavat diakonia-työn asiakkaiden arjen- ja elämänhallintaa. Niiden avulla pystyttäisiin johdattamaan asiakkaita takaisin elämän säännöllisyyteen mm. päivärytmiä vahvistamalla, sosiaalisia kohtaamisia tukemalla, rinnalla kulkemalla ja kannustamalla.
Rahja, Marttina. Asiakaslähtöinen pajatoiminta Vaasan suomalaisessa seurakunnassa. Diak itä, Pieksämäki, syksy 2012, 50 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + dia-koniatyöntekijän virkakelpoisuus
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Vaasan suomalaisen seurakunnan dia-koniatyötä voitaisiin kehittää entistä asiakaslähtöisemmäksi. Voisiko vaihtoehtona olla uusi työmuoto – pajatoiminta, entä onko diakoniatyön asiakkaiden joukossa halua pie-nimuotoiseen työllistymiseen?
Tavoitteet ja mahdollisuudet kartoitettiin kyselylomakkeilla ja nettihaastattelulla. Kyse-lylomakkeita oli kaksi erilaista. Ensimmäisessä lomakkeessa kysyttiin diakoniatyön päivystysasiakkaiden kiinnostusta pajatoiminnasta ja toisessa lomakkeessa heidän halu-aan pienimuotoiseen työllistymiseen. Kyselylomakkeet sisälsivät sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Ensimmäiseen kyselylomakkeeseen vastasi 82 ja toiseen 57 hen-kilöä. Kysymysten aiheina oli selvittää uuden diakoniakeskuksen antamat mahdollisuu-det toiminnan kehittämiselle.
Lopputuloksena oli, että uudella diakoniakeskuksella oli paikka ja tehtävä diakoniatyön toiminnan kehittämiselle. Diakoniakeskus mahdollistaa uuden toimintamuodon, paja-toiminnan, käynnistämisen. Uudelle toiminnalle oli tarvetta ja kiinnostusta asiakkaiden keskuudessa. Asiakkaiden keskuudesta löytyi myös halua ja kiinnostusta pajatoiminnan vetämiseen sekä pienimuotoiseen työllistymiseen. Pajatoiminnat edesauttavat diakonia-työn asiakkaiden arjen- ja elämänhallintaa. Niiden avulla pystyttäisiin johdattamaan asiakkaita takaisin elämän säännöllisyyteen mm. päivärytmiä vahvistamalla, sosiaalisia kohtaamisia tukemalla, rinnalla kulkemalla ja kannustamalla.