KULTTUURIEN KOHTAAMINEN JA YKSILÖN VOIMAANTUMINEN MUSIIKKITEATTERIN KEINOIN TEHTÄVÄSSÄ TRANSKULTTUURISESSA YHTEISTYÖSSÄ : Teemahaastattelu musiikkiteatteriproduktiosta Syvä Laulu
Mäenpää, Erja (2012)
Mäenpää, Erja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216001
Tiivistelmä
Mäenpää, Erja. Kulttuurien kohtaaminen ja yksilön voimaantuminen musiikkiteatterin keinoin tehtävässä transkulttuurisessa yhteistyössä. Teemahaastattelu musiikkiteatteriproduktiosta Syvä Laulu. Pori, syksy 2012. Raportti 48 sivua sis 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu Diak Länsi, Pori. Hoitotyön koulutusohjelma. Diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto.
sairaanhoitaja (AMK) + diakonissa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla musiikkiteatterin keinoin tehtävän transkulttuurisen yhteistyön merkitystä yksilön kokemassa voimaantumisessa. Tavoitteena oli tuottaa kuvailevaa tietoa kulttuurien kohtaamiseen liittyvistä elementeistä sekä musiikkiteatterin keinoin tapahtuvasta voimaantumisesta. Tietoa voidaan hyödyntää jatkossa vastaavanlaisia yhteistyömuotoja kehitettäessä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat maallikkonäyttelijät (N=4). Kohderyhmä muodostui tutkijan kriteereihin perustuvasta harkinnanvaraisesta otannasta. Haastateltaviksi valittiin 2 henkilöä pääväestöstä sekä 2 henkilöä romaniväestöstä. Näin pyrittiin saamaan esille tasapuolisesti kulttuurien kohtaamiseen liittyviä ilmiöitä. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, ja haastattelut analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan yksilöiden kokemat kulttuurien kohtaamiseen liittyvät ilmiöt olivat oman kulttuurin asiantuntijana toimiminen, yhteisöllisyyden kokeminen, kannustuksen ja tuen saaminen, kulttuurisensitiivisyyden lisääntyminen, sosiaalisen verkoston laajeneminen sekä laajentunut käsitys ihmisyydestä. Yksilöiden kokemat voimaantumiseen liittyvät ilmiöt olivat elämän laadun paraneminen, hengellisyyden lisääntyminen, itsetunnon koheneminen, uudet suunnitelmat, osaamisen lisääntyminen sekä positiiviset vaikutukset psyykeen. Hengellisen sanoman ja juonenkulun maallisten elementtien yhteensovittaminen aiheutti arvoristiriitojen kokemista, toisaalta ristiriitojen kokeminen johdatti pohtimaan omaa hengellisyyttä. Yhteinen arvopohja koettiin voimaannuttavaksi tekijäksi. Tässä aineistossa kaikki haastateltavat toivat esille oman kristillisen arvopohjansa.
Tutkimustulosten perusteella toista kulttuuria ei tarvitse etukäteen tuntea, siihen voi tutustua ja tehdä kysymyksiä, perustaksi tarvitaan vain halu tutustua toisen kulttuurin edustajaan sekä kulttuurisensitiivisyyttä. Dialogista seuraa myönteisiä asioita, esimerkiksi oman kulttuurin asiantuntijana toimimisen mahdollisuus sekä parhaimmillaan se, että kaikkien osapuolien käsitys ihmisyydestä laajentuu. Tutustuminen toisen kulttuurin edustajaan tapahtui tässä aineistossa pääasiassa harjoitustauoilla. Yksi haastateltava toivoi, että produktion alussa olisi ollut tutustumis- ja draamaharjoituksia. Voimaantumista tapahtui kaikkien haastateltavien osalta. Yksilöstä riippuen voimaantuminen ilmeni monin eri tavoin. Ilahduttavaa oli, että koska kyseessä oli diakoninen projekti, yhdeksi yläluokaksi muodostui ”hengellisyyden lisääntyminen”.
Tämän työn tekemisen prosessissa heränneitä tutkimusaiheita ovat esimerkiksi Syvän laulun jälkeinen seurantatutkimus: mitä pitkäaikaisvaikutuksia projekti on tuonut yksilöiden elämään? Miten yksilöitä pystytään tukemaan heidän voimaantumisprosessissaan produktion jälkeen? Mielenkiintoista olisi myös tutkia ohjaajan ja tuotannon näkökulmasta, mitä ihmisten johtaminen ja tukeminen tämänkaltaisessa produktiossa tarkoittaa ja mitä se vaatii.
Asiasanat: diakonia, transkulttuurinen yhteistyö, voimaantuminen, musiikkiteatteri
sairaanhoitaja (AMK) + diakonissa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla musiikkiteatterin keinoin tehtävän transkulttuurisen yhteistyön merkitystä yksilön kokemassa voimaantumisessa. Tavoitteena oli tuottaa kuvailevaa tietoa kulttuurien kohtaamiseen liittyvistä elementeistä sekä musiikkiteatterin keinoin tapahtuvasta voimaantumisesta. Tietoa voidaan hyödyntää jatkossa vastaavanlaisia yhteistyömuotoja kehitettäessä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat maallikkonäyttelijät (N=4). Kohderyhmä muodostui tutkijan kriteereihin perustuvasta harkinnanvaraisesta otannasta. Haastateltaviksi valittiin 2 henkilöä pääväestöstä sekä 2 henkilöä romaniväestöstä. Näin pyrittiin saamaan esille tasapuolisesti kulttuurien kohtaamiseen liittyviä ilmiöitä. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, ja haastattelut analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan yksilöiden kokemat kulttuurien kohtaamiseen liittyvät ilmiöt olivat oman kulttuurin asiantuntijana toimiminen, yhteisöllisyyden kokeminen, kannustuksen ja tuen saaminen, kulttuurisensitiivisyyden lisääntyminen, sosiaalisen verkoston laajeneminen sekä laajentunut käsitys ihmisyydestä. Yksilöiden kokemat voimaantumiseen liittyvät ilmiöt olivat elämän laadun paraneminen, hengellisyyden lisääntyminen, itsetunnon koheneminen, uudet suunnitelmat, osaamisen lisääntyminen sekä positiiviset vaikutukset psyykeen. Hengellisen sanoman ja juonenkulun maallisten elementtien yhteensovittaminen aiheutti arvoristiriitojen kokemista, toisaalta ristiriitojen kokeminen johdatti pohtimaan omaa hengellisyyttä. Yhteinen arvopohja koettiin voimaannuttavaksi tekijäksi. Tässä aineistossa kaikki haastateltavat toivat esille oman kristillisen arvopohjansa.
Tutkimustulosten perusteella toista kulttuuria ei tarvitse etukäteen tuntea, siihen voi tutustua ja tehdä kysymyksiä, perustaksi tarvitaan vain halu tutustua toisen kulttuurin edustajaan sekä kulttuurisensitiivisyyttä. Dialogista seuraa myönteisiä asioita, esimerkiksi oman kulttuurin asiantuntijana toimimisen mahdollisuus sekä parhaimmillaan se, että kaikkien osapuolien käsitys ihmisyydestä laajentuu. Tutustuminen toisen kulttuurin edustajaan tapahtui tässä aineistossa pääasiassa harjoitustauoilla. Yksi haastateltava toivoi, että produktion alussa olisi ollut tutustumis- ja draamaharjoituksia. Voimaantumista tapahtui kaikkien haastateltavien osalta. Yksilöstä riippuen voimaantuminen ilmeni monin eri tavoin. Ilahduttavaa oli, että koska kyseessä oli diakoninen projekti, yhdeksi yläluokaksi muodostui ”hengellisyyden lisääntyminen”.
Tämän työn tekemisen prosessissa heränneitä tutkimusaiheita ovat esimerkiksi Syvän laulun jälkeinen seurantatutkimus: mitä pitkäaikaisvaikutuksia projekti on tuonut yksilöiden elämään? Miten yksilöitä pystytään tukemaan heidän voimaantumisprosessissaan produktion jälkeen? Mielenkiintoista olisi myös tutkia ohjaajan ja tuotannon näkökulmasta, mitä ihmisten johtaminen ja tukeminen tämänkaltaisessa produktiossa tarkoittaa ja mitä se vaatii.
Asiasanat: diakonia, transkulttuurinen yhteistyö, voimaantuminen, musiikkiteatteri