Lanseeraussuunnitelma : Case Elysium Solutions Oy
Kaartinen, Tommi (2012)
Kaartinen, Tommi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112215977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112215977
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda lanseeraussuunnitelma Elysium Solutions Oy:n uudelle tuotteelle, joka pyrkii parantamaan asunto-osakeyhtiöiden viestintää. Työn aihe päätettiin keskustelemalla case-yrityksen kanssa. Elysium Solutions Oy on IT-alalla toimiva yritys, joka on ollut toiminnassa noin puolitoista vuotta ja työllistää tällä hetkellä kaksi henkilöä. Lanseeraussuunnitelman tavoitteeksi asetettiin tuotteen markkinoilla menestymisen mahdollisuuksien parantaminen ja tarjota yritykselle viitekehys siitä, kuinka tuote kannattaa julkaista sekä mitä yrityksen tulee huomioida lanseerauksen eri vaiheissa.
Lanseeraussuunnitelma laadittiin yhteistyössä Elysiumin toimitusjohtajan kanssa, jonka vuoksi haastattelut yrityksen johdon kanssa olivat tärkeässä osassa opinnäytetyön laatimisessa. Tämän lisäksi teoreettinen viitekehys liittyen tuotelanseeraukseen ja markkinointiin olivat merkittävässä asemassa. Opinnäytetyö keskittyi lähtökohtien analysointiin ja tuotteen lanseerauksen toimintasuunnitelmaan. Työn tuloksena saatiin suunnitelma siitä, miten yrityksen tulee suunnitella markkinointia ja millaisia keinoja tulosten saavuttamiseen kannattaa käyttää.
Opinnäytetyön edetessä ilmeni, että maksuttomat markkinointikeinot ja suhdeverkostojen hyödyntäminen ovat parhain tapa turvata yrityksen asema ottaen huomioon sen, ettei yrityksen tilanne ole täysin riippuvainen tuotteen menestymisestä eikä yrityksellä ole käytössä huomattavia rahallisia resursseja markkinoida tuotetta. Tutkimusta voisi jatkaa esimerkiksi laatimalla joko kyseistä tuotetta tai koko yritystä koskevan markkinointiviestintäsuunnitelman.
Lanseeraussuunnitelma laadittiin yhteistyössä Elysiumin toimitusjohtajan kanssa, jonka vuoksi haastattelut yrityksen johdon kanssa olivat tärkeässä osassa opinnäytetyön laatimisessa. Tämän lisäksi teoreettinen viitekehys liittyen tuotelanseeraukseen ja markkinointiin olivat merkittävässä asemassa. Opinnäytetyö keskittyi lähtökohtien analysointiin ja tuotteen lanseerauksen toimintasuunnitelmaan. Työn tuloksena saatiin suunnitelma siitä, miten yrityksen tulee suunnitella markkinointia ja millaisia keinoja tulosten saavuttamiseen kannattaa käyttää.
Opinnäytetyön edetessä ilmeni, että maksuttomat markkinointikeinot ja suhdeverkostojen hyödyntäminen ovat parhain tapa turvata yrityksen asema ottaen huomioon sen, ettei yrityksen tilanne ole täysin riippuvainen tuotteen menestymisestä eikä yrityksellä ole käytössä huomattavia rahallisia resursseja markkinoida tuotetta. Tutkimusta voisi jatkaa esimerkiksi laatimalla joko kyseistä tuotetta tai koko yritystä koskevan markkinointiviestintäsuunnitelman.