Lentokoneasentajakoulutuksen oppimisympäristön luominen : Mäntän seudun koulutuskeskus / Sastamalan koulutuskuntayhtymä
Kuusela, Tomi (2012)
Kuusela, Tomi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112215976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112215976
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Sastamalan koulutuskuntayhtymään kuuluvan Mäntän seudun koulutuskeskuksen lentokoneasentajakoulutusosastolle, jonka tarkoituksena on suunnitella uusi oppimisympäristö laajenevan koulutuksen tarpeisiin. Uuden oppimisympäristön tarve on syntynyt laajentuneen koulutustarjonnan, lisääntyneen konekaluston ja nykyisen vuokrasopimuksen päättymisen vuoksi.
Koulutusympäristön tilasuunnittelun lähtökohtina toimivat yleiseurooppalainen lainsäädäntö ja nykyinen oppimisympäristö kalustoineen. Merkittävässä osassa oppimisympäristön suunnittelua olivat lentokonetekniikan huoltoyritysten ja muiden koulutusorganisaatioiden vierailut. Jo opinnäytettä suunniteltaessa korostui hyvien käytänteiden adoptoimisen merkitys.
Konkreettinen suunnittelu alkoi olemassa olevan lentokonekaluston mitoittamisella, mikä käytännöllisesti määräsi suurimman osan tilavaateista oppiympäristössä. Tilasuunnittelun tuloksena syntyvät alustavat pohjapiirustukset oppimisympäristölle, sekä suunnitelmat koulutusmateriaalin sijoitteluun. Työssä huomioitiin vain massiivisimmat kaluston osat.
Päätös suunnitelman toimeenpanosta tehdään syksyn 2012 aikana, jolloin varmistuu kohde koulutusympäristön rakentamiselle. Mieleenpainuvinta opinnäytetyön tekemisessä olivat organisaatiovierailut ja näiden tuomat kontaktit Suomen ilmailuteollisuuteen ja muihin ilmailutoimijoihin.
Koulutusympäristön tilasuunnittelun lähtökohtina toimivat yleiseurooppalainen lainsäädäntö ja nykyinen oppimisympäristö kalustoineen. Merkittävässä osassa oppimisympäristön suunnittelua olivat lentokonetekniikan huoltoyritysten ja muiden koulutusorganisaatioiden vierailut. Jo opinnäytettä suunniteltaessa korostui hyvien käytänteiden adoptoimisen merkitys.
Konkreettinen suunnittelu alkoi olemassa olevan lentokonekaluston mitoittamisella, mikä käytännöllisesti määräsi suurimman osan tilavaateista oppiympäristössä. Tilasuunnittelun tuloksena syntyvät alustavat pohjapiirustukset oppimisympäristölle, sekä suunnitelmat koulutusmateriaalin sijoitteluun. Työssä huomioitiin vain massiivisimmat kaluston osat.
Päätös suunnitelman toimeenpanosta tehdään syksyn 2012 aikana, jolloin varmistuu kohde koulutusympäristön rakentamiselle. Mieleenpainuvinta opinnäytetyön tekemisessä olivat organisaatiovierailut ja näiden tuomat kontaktit Suomen ilmailuteollisuuteen ja muihin ilmailutoimijoihin.