Osaamisen kartoittaminen ja kehittäminen tiimissä : Pohjois-Karjalan opisto ja ammattiopisto Niittylahti
Mutanen, Suvi (2012)
Mutanen, Suvi
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115805
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on muutoksessa ikäluokkien pienentyessä ja työelämän vaatimusten muuttuessa ja kasvaessa. Ammatillisen koulutuksen henkilöstön osaamisen kartoittaminen ja kehittäminen tulevaisuuden työelämän tarpeita vastaavaksi vaatii esimiehiltä katsetta tulevaisuuteen ja harkittua osaamisen johtamista. Toteutuakseen menestyvän organisaation strategiat ja visiot edellyttävät suunniteltua osaamisen johtamista. Henkilöstön osaamisen kartoittamisen ja kehittämisen tulee olla käytännönläheistä ja tehokasta. Suunniteltuun johtamiseen tarvitaan arjen työkaluja.
Tämän opinnäytetyön ja kehittämishankkeen aiheena on osaamisen johtaminen ja sen kehittäminen Pohjois-Karjalan opisto ja ammattiopisto Niittylahdessa. Kehittämishankkeena toteutettiin työpajaprosessi. Koulutus- ja tukipalvelutiimien vastaavat työstivät toiminnallisilla ja osallistavilla menetelmillä tiimeille osaamisen kartoittamisen ja kehittämisen prosessin. Prosessista laadittiin työkalu arjen osaamisen johtamiseen. Prosessin kulku on sidottu oppilaitoksen toiminnalliseen vuosikelloon, mikä ohjaa säännöllisesti osaamisen kartoittamista, suunnittelua ja kehittämistä tiimeissä.
Opinnäytetyö koostuu oppivan organisaation ja osaamisen johtamisen teoriasta, kehittämishankeosiosta, tuloksista ja pohdinnasta. Tutkimuksen viitekehyksenä on osaamisen johtaminen ja tutkimuskysymykseksi muodostui, kuinka kartoitamme ja kehitämme tiimin osaamista. Vastauksena tutkimuskysymykseen syntyi tiimin osaamisen kartoittamisen ja kehittämisen prosessi.
Tämän opinnäytetyön ja kehittämishankkeen aiheena on osaamisen johtaminen ja sen kehittäminen Pohjois-Karjalan opisto ja ammattiopisto Niittylahdessa. Kehittämishankkeena toteutettiin työpajaprosessi. Koulutus- ja tukipalvelutiimien vastaavat työstivät toiminnallisilla ja osallistavilla menetelmillä tiimeille osaamisen kartoittamisen ja kehittämisen prosessin. Prosessista laadittiin työkalu arjen osaamisen johtamiseen. Prosessin kulku on sidottu oppilaitoksen toiminnalliseen vuosikelloon, mikä ohjaa säännöllisesti osaamisen kartoittamista, suunnittelua ja kehittämistä tiimeissä.
Opinnäytetyö koostuu oppivan organisaation ja osaamisen johtamisen teoriasta, kehittämishankeosiosta, tuloksista ja pohdinnasta. Tutkimuksen viitekehyksenä on osaamisen johtaminen ja tutkimuskysymykseksi muodostui, kuinka kartoitamme ja kehitämme tiimin osaamista. Vastauksena tutkimuskysymykseen syntyi tiimin osaamisen kartoittamisen ja kehittämisen prosessi.