Mielenterveyttä edistävä toiminta perusopetuksen arjessa : Psykiatristen sairaanhoitajien kuvaus työstään Oulun kouluissa
Päätalo, Ritva (2012)
Päätalo, Ritva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115796
Tiivistelmä
Psykiatristen sairaanhoitajien kouluissa toteuttama mielenterveyden edistämistyö on uusi mielenterveystyön kehittämiseen perustuva toimintamuoto Suomessa. Palveluiden uudelleen järjestäminen ja tuominen koulukontekstiin perustuu niiden saatavuuden parantamiseen lasten ja nuorten omassa elinympäristössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata perusopetuksen kouluissa toimivien psykiatristen sairaanhoitajien käsityksiä mielenterveyttä edistävästä toiminnasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa mielenterveyden edistämisen toteuttamisesta perusopetuksen kouluissa käytäntöjen kehittämiseksi sekä hyödyttää perusopetuksessa tehtävän mielenterveyden edistämisen mallin kehittämistä. Työelämätahona toimi Diakonia-ammattikorkeakoulun Hyvinvointipalvelut -tutkimusohjelman ja Oulun kaupungin yhteistyöhanke.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin lomakekyselyllä Oulussa perusopetuksen kouluissa toimivilta psykiatrisilta sairaanhoitajilta ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella muodostettiin kuvaus psykiatristen sairaanhoitajien kouluissa toteuttamasta mielenterveyttä edistävästä työstä. Mielenterveyden edistämistä koulussa määriteltiin arvoista ja toiminnasta käsin. Psykiatriset sairaanhoitajat kokivat siihen kuuluvaksi sekä kaikille tarkoitetut promootiotoimet että preventiiviset kohdennetut tukitoimet. Voimaannuttamisen tavoite määrittelyssä korostui. Työn toteutuksen käytännöt liittyivät tiedottamiseen, matalan kynnyksen ja yhteistyön toteuttamiseen, vanhemmuuden tukemiseen sekä oppilaiden yksilölliseen tukemiseen. Työn toteutuksen haasteita olivat vaikeus pitää työ mielenterveyttä edistävänä, uudistamisen vaikeus ja työn mitoittamisen vaikeus. Työn toteutuksessa auttoivat kollegiaalinen yhteistyö, työlle muodostettu rakenteellinen tuki ja tärkeimpänä työn hyväksynnän kokemus. Kouluissa toteutettavan mielenterveyttä edistävän työn toimintamalli koettiin tärkeäksi työvälineeksi käytännön toiminnassa.
Johtopäätöksenä opinnäytetyössä todettiin koulujen mielenterveyttä edistävän työn olevan hyvin perusteltua ja sen kehittäminen tarpeellista. Jatkotutkimuksessa voisi tavoitella oppilaiden, koulun ja vanhempien kokemusten näkyväksi tekemistä koulukontekstiin kehitetyssä mielenterveyden edistämistyössä sekä kouluihin liittyvien mielenterveystyön kehittämishankkeiden kokemusten yhteen saattamista. Mielenterveyttä edistävän työn edistämiseksi kouluissa olisi suositeltavaa kehittää positiivisen mielenterveyskäsityksen ja psykiatristen sairaanhoitajien toteuttaman työn tunnettavuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata perusopetuksen kouluissa toimivien psykiatristen sairaanhoitajien käsityksiä mielenterveyttä edistävästä toiminnasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa mielenterveyden edistämisen toteuttamisesta perusopetuksen kouluissa käytäntöjen kehittämiseksi sekä hyödyttää perusopetuksessa tehtävän mielenterveyden edistämisen mallin kehittämistä. Työelämätahona toimi Diakonia-ammattikorkeakoulun Hyvinvointipalvelut -tutkimusohjelman ja Oulun kaupungin yhteistyöhanke.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin lomakekyselyllä Oulussa perusopetuksen kouluissa toimivilta psykiatrisilta sairaanhoitajilta ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella muodostettiin kuvaus psykiatristen sairaanhoitajien kouluissa toteuttamasta mielenterveyttä edistävästä työstä. Mielenterveyden edistämistä koulussa määriteltiin arvoista ja toiminnasta käsin. Psykiatriset sairaanhoitajat kokivat siihen kuuluvaksi sekä kaikille tarkoitetut promootiotoimet että preventiiviset kohdennetut tukitoimet. Voimaannuttamisen tavoite määrittelyssä korostui. Työn toteutuksen käytännöt liittyivät tiedottamiseen, matalan kynnyksen ja yhteistyön toteuttamiseen, vanhemmuuden tukemiseen sekä oppilaiden yksilölliseen tukemiseen. Työn toteutuksen haasteita olivat vaikeus pitää työ mielenterveyttä edistävänä, uudistamisen vaikeus ja työn mitoittamisen vaikeus. Työn toteutuksessa auttoivat kollegiaalinen yhteistyö, työlle muodostettu rakenteellinen tuki ja tärkeimpänä työn hyväksynnän kokemus. Kouluissa toteutettavan mielenterveyttä edistävän työn toimintamalli koettiin tärkeäksi työvälineeksi käytännön toiminnassa.
Johtopäätöksenä opinnäytetyössä todettiin koulujen mielenterveyttä edistävän työn olevan hyvin perusteltua ja sen kehittäminen tarpeellista. Jatkotutkimuksessa voisi tavoitella oppilaiden, koulun ja vanhempien kokemusten näkyväksi tekemistä koulukontekstiin kehitetyssä mielenterveyden edistämistyössä sekä kouluihin liittyvien mielenterveystyön kehittämishankkeiden kokemusten yhteen saattamista. Mielenterveyttä edistävän työn edistämiseksi kouluissa olisi suositeltavaa kehittää positiivisen mielenterveyskäsityksen ja psykiatristen sairaanhoitajien toteuttaman työn tunnettavuutta.