Luottamus julkisiin terveydenhuollon palveluihin
Kyllönen, Jaana; Kervinen, Marjo; Koskensalmi-Leinonen, Petra (2012)
Kyllönen, Jaana
Kervinen, Marjo
Koskensalmi-Leinonen, Petra
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015768
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on luottamus julkisiin terveydenhuollonpalveluihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ja kuvailla luottamusta julkisiin terveydenhuollon palveluihin.
Opinnäytetyömme tavoitteena on esittää päätelmiä siitä, mihin asioihin ihmiset luottavat julkisissa terveydenhuol-lon palveluissa.Tässä opinnäytetyössä haemme vastausta kysymykseen: Mihin ihmiset luottavat julkisissa tervey-denhuollon palveluissa? Opinnäytetyö toteutetaan kirjallisuuskatsauksena.
Teimme kirjallisuuskatsauksen tiedonhaun hakukoneilla Linda, Medic ja Google Scholar. Rajasimme tiedonhaun koskemaan vuosien 2008-2012 tehtyjä tutkimuksia. Hakusanoina tiedonhaussa käytimme seuraavia sanoja: poti-lastyyt*, asiakastyyt*, laatu, luottamu*, luottavaisuus ja luotettavuus. Hakusanat muodostuivat tutkimuskysymyk-sestä ja VESA-verkkosanastosta.Kirjallisuuskatsauksen tutkimusten tuli olla julkaistuna suomenkielellä. Alkupe-räistutkimuksista valitsimme kuusi (6) tutkimusta.
Tuloksista nousi esille,että asiakkaat luottavat saamaansa palveluun ja hoitoon julkisessa terveydenhuollossa. Tut-kimustuloksissa asiakkaat luottavat hoitajien ammattitaitoon, hoitoon ja he pitävät terveydenhuoltoa Suomessa kaiken kaikkiaan laadukkaana.Myös vuorovaikutus ja myönteinen asiakaspalvelulisäävät luottamusta.Luottamusta vähentävät hoitajien ja lääkäreiden vähyys ja palveluiden huono saatavuus.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää julkisten terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.
Opinnäytetyömme tuloksia voidaan myös hyödyntää mahdollisissa tulevissa jatkotutkimuksissa
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ja kuvailla luottamusta julkisiin terveydenhuollon palveluihin.
Opinnäytetyömme tavoitteena on esittää päätelmiä siitä, mihin asioihin ihmiset luottavat julkisissa terveydenhuol-lon palveluissa.Tässä opinnäytetyössä haemme vastausta kysymykseen: Mihin ihmiset luottavat julkisissa tervey-denhuollon palveluissa? Opinnäytetyö toteutetaan kirjallisuuskatsauksena.
Teimme kirjallisuuskatsauksen tiedonhaun hakukoneilla Linda, Medic ja Google Scholar. Rajasimme tiedonhaun koskemaan vuosien 2008-2012 tehtyjä tutkimuksia. Hakusanoina tiedonhaussa käytimme seuraavia sanoja: poti-lastyyt*, asiakastyyt*, laatu, luottamu*, luottavaisuus ja luotettavuus. Hakusanat muodostuivat tutkimuskysymyk-sestä ja VESA-verkkosanastosta.Kirjallisuuskatsauksen tutkimusten tuli olla julkaistuna suomenkielellä. Alkupe-räistutkimuksista valitsimme kuusi (6) tutkimusta.
Tuloksista nousi esille,että asiakkaat luottavat saamaansa palveluun ja hoitoon julkisessa terveydenhuollossa. Tut-kimustuloksissa asiakkaat luottavat hoitajien ammattitaitoon, hoitoon ja he pitävät terveydenhuoltoa Suomessa kaiken kaikkiaan laadukkaana.Myös vuorovaikutus ja myönteinen asiakaspalvelulisäävät luottamusta.Luottamusta vähentävät hoitajien ja lääkäreiden vähyys ja palveluiden huono saatavuus.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää julkisten terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.
Opinnäytetyömme tuloksia voidaan myös hyödyntää mahdollisissa tulevissa jatkotutkimuksissa