Elsa-Reetan alttoviuluteoriat : Musiikin perusteiden integrointimateriaalia alttoviulisteille
Mäkinen, Kristiina (2012)
Mäkinen, Kristiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015762
Tiivistelmä
Paneudun opinnäytetyössäni musiikin perusteiden alkeiden integroimiseen alttoviulunsoiton opetuksessa. Tämä on minulle luonteva opinnäytetyön aihe, koska työpaikassani Porvoonseudun musiikkiopistossa musiikin perusteiden ensimmäisen tason teoria-asioiden opetus on annettu soitonopettajien tehtäväksi soittotunnilla integroiden. Seuraavan vuoden säveltapailupainotteisilla mupe-tunneilla asioita toki kerrataan.
Musiikin perusteiden integroiminen soitonopetukseen ainakin omassa työssäni on ollut pirstaleista, koska varsinaista yhtenäistä materiaalia, jossa katsottaisiin asioita alttoviulistin tai viulistin kannalta, ei ole ollut. Siksi teinkin alttoviulisteille suunnattua opetus- ja tehtävämateriaalia, jota kävimme läpi kahden ensimmäistä vuotta alttoviulua soittavan oppilaani kanssa kevään ajan. Paneuduin niihin musiikin perusteiden asioihin, jotka olin huomannut jousisoittajien keskuudessa yleisesti ottaen heikoimmin hallituiksi. Näitä ovat sävelnimet, sävellajit ja asteikot, soinnut, intervallit sekä erityisesti alttoviulun soittajille tärkeä eri nuottiavaimiin tutustuminen. Kevään jälkeen analysoin, mitä asioita materiaalissa voisi kehittää, jotta se vielä paremmin palvelisi vastaavanlaista integrointia. Työn liitteenä onkin sekä alkuperäinen että kehitelty versio materiaalista.
Vertasin omia kokemuksiani myös muihin asiaa lähellä oleviin opinnäytetöihin ja huomasin monia yhtäläisyyksiä. Jousisoittajien yhteinen ongelma on sävelnimien oppimisen vaikeus, joka vaikeuttaa monien muiden musiikin käsitteiden lainalaisuuksien ymmärtämistä. Musiikin perusteiden opetuksessa olisi varsinkin alkuvaiheessa tärkeää ottaa huomioon oppilaan soitin ja tutustua musiikin perusteiden käsitteisiin oppilaan soittimen avulla. Tämä voi tapahtua esim. niin, että ryhmäsoittotuntiin yhdistetään musiikin perusteiden alkuopetus tai siten, että ensimmäisen vuoden mupe-ryhmät ovat instrumentti- tai soitinryhmäkohtaisia. Musiikin perusteiden opettajan ja soitonopettajan monipuolinen yhteistyö on tärkeää, jotta musiikin perusteet integroituvat osaksi soittoa ja auttavat soitonopiskelijaa eteenpäin harrastuksessaan.
Toivon, että musiikin perusteiden opettajat löytäisivät tästä työstä vinkkejä omaan opetukseensa, oppisivat näkemään asioita myös jousisoittajan näkökulmasta ja uskaltautuisivat opettamaan asioita oppilaiden omien soitinten kautta. Samoin toivon, että jousisoitinopettajat näkisivät tärkeäksi integroida musiikin perusteita soitonopetukseen ja kokisivat tämän materiaalin käyttökelpoiseksi omassa työssään.
Musiikin perusteiden integroiminen soitonopetukseen ainakin omassa työssäni on ollut pirstaleista, koska varsinaista yhtenäistä materiaalia, jossa katsottaisiin asioita alttoviulistin tai viulistin kannalta, ei ole ollut. Siksi teinkin alttoviulisteille suunnattua opetus- ja tehtävämateriaalia, jota kävimme läpi kahden ensimmäistä vuotta alttoviulua soittavan oppilaani kanssa kevään ajan. Paneuduin niihin musiikin perusteiden asioihin, jotka olin huomannut jousisoittajien keskuudessa yleisesti ottaen heikoimmin hallituiksi. Näitä ovat sävelnimet, sävellajit ja asteikot, soinnut, intervallit sekä erityisesti alttoviulun soittajille tärkeä eri nuottiavaimiin tutustuminen. Kevään jälkeen analysoin, mitä asioita materiaalissa voisi kehittää, jotta se vielä paremmin palvelisi vastaavanlaista integrointia. Työn liitteenä onkin sekä alkuperäinen että kehitelty versio materiaalista.
Vertasin omia kokemuksiani myös muihin asiaa lähellä oleviin opinnäytetöihin ja huomasin monia yhtäläisyyksiä. Jousisoittajien yhteinen ongelma on sävelnimien oppimisen vaikeus, joka vaikeuttaa monien muiden musiikin käsitteiden lainalaisuuksien ymmärtämistä. Musiikin perusteiden opetuksessa olisi varsinkin alkuvaiheessa tärkeää ottaa huomioon oppilaan soitin ja tutustua musiikin perusteiden käsitteisiin oppilaan soittimen avulla. Tämä voi tapahtua esim. niin, että ryhmäsoittotuntiin yhdistetään musiikin perusteiden alkuopetus tai siten, että ensimmäisen vuoden mupe-ryhmät ovat instrumentti- tai soitinryhmäkohtaisia. Musiikin perusteiden opettajan ja soitonopettajan monipuolinen yhteistyö on tärkeää, jotta musiikin perusteet integroituvat osaksi soittoa ja auttavat soitonopiskelijaa eteenpäin harrastuksessaan.
Toivon, että musiikin perusteiden opettajat löytäisivät tästä työstä vinkkejä omaan opetukseensa, oppisivat näkemään asioita myös jousisoittajan näkökulmasta ja uskaltautuisivat opettamaan asioita oppilaiden omien soitinten kautta. Samoin toivon, että jousisoitinopettajat näkisivät tärkeäksi integroida musiikin perusteita soitonopetukseen ja kokisivat tämän materiaalin käyttökelpoiseksi omassa työssään.