"Päivä oli jotain erilaista" : Media-aiheinen teemapäivä itsetunnon tukemisen muotona kouluterveydenhuollossa
Salmi, Janica; Nurminen, Janika (2012)
Salmi, Janica
Nurminen, Janika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015754
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja lisätä valmiuksia tukea yläkouluikäisen nuoren naisen itsetuntoa ja tuottaa tietoa terveydenhoitajille nuorten naisten ajatuksista terveydenhoitajan tuen riittävyydestä. Tarkoituksena oli toteuttaa teemapäivä. Teemapäivä rajattiin koskemaan median vaikutusta itsetuntoon. Tutkimustehtävinä oli selvittää kokeeko nuori terveydenhoitajan merkittävänä itsetuntoon vaikuttavana tekijänä ja millä tavalla. Kokeeko nuori teemapäivän hyvänä puheeksiottamisen mallina?
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimusaineisto kerättiin teemapäivän lopuksi avoimella kysymyslomakkeella nuorilta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Kysymyslomakkeeseen vastasi 30 yhdeksäsluokkalaista nuorta naista.
Tutkimustulosten mukaan moni nuori koki, ettei itsetunnosta ole luontevaa keskustella terveydenhoitajan kanssa vastaanotolla. Asioista keskustellaan mieluummin tutun kaverin tai perheen kanssa. Nuoret kaipasivat kuitenkin sosiaalista hyväksyntää ympäristöltä ja toivoivat terveydenhoitajalta kannustusta itsensä hyväksymisessä. Terveydenhoitajalta kaivattiin aitoa kohtaamista ja eläytymistä nuoren asemaan. Nuoret odottivat hyviä vuorovaikutustaitoja ja myös terveydenhoitajan rohkeutta kutsua nuori vastaanotolle useammin kuin pakollisen terveystarkastuksen yhteydessä. Media koettiin keskustelun arvoisena asiana. Teemapäivä nähtiin toteuttamisen arvoisena, erilaisena ratkaisuna nuoren kanssa keskustelulle. Nuoret kokivat, että vastaavanlainen teemapäivä on hyvä keino tukea psyykkistä terveyttä ilman painostavaa henkilökohtaista keskustelua. Asioita pohdittiin tarkemmin ja nuoret pääsivät pohtimaan asioista tärkeimmän tukensa – ystäviensä kanssa.
Tuloksia voi hyödyntää kouluterveydenhuollossa arvioitaessa millaista tukea nuoret kaipaavat itsetuntonsa kehittämisessä ja luomaan uudenlaisia toimintatapoja vanhojen rinnalle. Vaikka nuoret eivät osaa välttämättä itse lähestyä terveydenhoitajaa, voi terveydenhoitaja kehittää vastaavanlaisia toimintamalleja helpottamaan myös ystäväpiirin keskinäistä keskustelua aroistakin aiheista. Tulosten mukaan nuori kaipaa aikuisen lupaa ja kutsua vastaanotolle. Terveydenhoitajan ei tule luovuttaa silloin kun kokee, ettei nuori päästä aikuista osaksi ajatuksiaan. Tuolloin tulee vain keksiä toisenlainen lähestymistapa. Jatkotutkimusehdotuksia ovat teemapäivän järjestäminen samanikäisille pojille sekä ryhmille, joissa on sekä tyttöjä että poikia ja lisäksi teemapäivä maahanmuuttajien näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimusaineisto kerättiin teemapäivän lopuksi avoimella kysymyslomakkeella nuorilta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Kysymyslomakkeeseen vastasi 30 yhdeksäsluokkalaista nuorta naista.
Tutkimustulosten mukaan moni nuori koki, ettei itsetunnosta ole luontevaa keskustella terveydenhoitajan kanssa vastaanotolla. Asioista keskustellaan mieluummin tutun kaverin tai perheen kanssa. Nuoret kaipasivat kuitenkin sosiaalista hyväksyntää ympäristöltä ja toivoivat terveydenhoitajalta kannustusta itsensä hyväksymisessä. Terveydenhoitajalta kaivattiin aitoa kohtaamista ja eläytymistä nuoren asemaan. Nuoret odottivat hyviä vuorovaikutustaitoja ja myös terveydenhoitajan rohkeutta kutsua nuori vastaanotolle useammin kuin pakollisen terveystarkastuksen yhteydessä. Media koettiin keskustelun arvoisena asiana. Teemapäivä nähtiin toteuttamisen arvoisena, erilaisena ratkaisuna nuoren kanssa keskustelulle. Nuoret kokivat, että vastaavanlainen teemapäivä on hyvä keino tukea psyykkistä terveyttä ilman painostavaa henkilökohtaista keskustelua. Asioita pohdittiin tarkemmin ja nuoret pääsivät pohtimaan asioista tärkeimmän tukensa – ystäviensä kanssa.
Tuloksia voi hyödyntää kouluterveydenhuollossa arvioitaessa millaista tukea nuoret kaipaavat itsetuntonsa kehittämisessä ja luomaan uudenlaisia toimintatapoja vanhojen rinnalle. Vaikka nuoret eivät osaa välttämättä itse lähestyä terveydenhoitajaa, voi terveydenhoitaja kehittää vastaavanlaisia toimintamalleja helpottamaan myös ystäväpiirin keskinäistä keskustelua aroistakin aiheista. Tulosten mukaan nuori kaipaa aikuisen lupaa ja kutsua vastaanotolle. Terveydenhoitajan ei tule luovuttaa silloin kun kokee, ettei nuori päästä aikuista osaksi ajatuksiaan. Tuolloin tulee vain keksiä toisenlainen lähestymistapa. Jatkotutkimusehdotuksia ovat teemapäivän järjestäminen samanikäisille pojille sekä ryhmille, joissa on sekä tyttöjä että poikia ja lisäksi teemapäivä maahanmuuttajien näkökulmasta.