Pirjon Pakari Seinäjoki Ky:n leipähävikin minimointi ja tilausmäärien ennustaminen
Satama, Minna (2012)
Satama, Minna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015688
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ohjelma, jonka avulla pyritään vähentämään Pirjon Pakari Seinäjoki Ky:n leipomon leipähävikkiä ja automatisoimaan työntekijöiden työvaiheita. Ohjelman tarkoituksena oli nykyaikaistaa vanha menetelmä sähköiseen ja helposti siirrettävään muotoon. Tarkoituksena ohjelmalla oli nopeuttaa ja yksinkertaistaa työvaiheita.
Kehittämisohjelman taustalla on Pirjon Pakari Seinäjoki Ky:n palautusleipäjärjes-telmän yksinkertaistaminen. Palautusleipäjärjestelmä on yritykselle kannattava lisäarvo ja kilpailuetu, jolla varmistetaan tuotteiden tuoreus ja laadukas palvelu. Aiemmin palautusleivät kirjattiin mekaanisesti kansioihin. Uuden ohjelman avulla tuotteet lasketaan ja kirjataan suoraan puhelimen välityksellä yrityksen sisäiseen järjestelmään, Unikko-ohjelmaan. Ohjelma suunniteltiin ja toteutettiin Pirjon Paka-rin työntekijän avulla. Kehittämistyö aloitettiin yrityksen toimitusjohtajan toimek-siannosta viime keväänä. Uusi kehittämisohjelma lanseerattiin Seinäjoen toimipisteessä syksyllä 2012.
Työn tulokseksi saatiin kyselyn pohjalta positiivista palautetta. Vanhaan menetel-mään verrattuna uusi järjestelmä on helppokäyttöisempi, nopeampi ja nykyaikai-sempi. Sen sijaan kehitystä toivotaan puhelimen pieniin käyttöominaisuuksiin. Kritiikkinä kokonaan sähköistettyyn järjestelmään on pelko ohjelman tietojen häviämisestä. Leipähävikin minimointi uuden ohjelman avulla ei ole tuottanut toivottua tulosta lyhyen ajan kokeilusta johtuen, mutta se on tehostanut työntekijöiden ajankäyttöä huomattavasti. Ohjelma on muokattavissa ja kehitettävissä jatkossakin.
Kehittämisohjelman taustalla on Pirjon Pakari Seinäjoki Ky:n palautusleipäjärjes-telmän yksinkertaistaminen. Palautusleipäjärjestelmä on yritykselle kannattava lisäarvo ja kilpailuetu, jolla varmistetaan tuotteiden tuoreus ja laadukas palvelu. Aiemmin palautusleivät kirjattiin mekaanisesti kansioihin. Uuden ohjelman avulla tuotteet lasketaan ja kirjataan suoraan puhelimen välityksellä yrityksen sisäiseen järjestelmään, Unikko-ohjelmaan. Ohjelma suunniteltiin ja toteutettiin Pirjon Paka-rin työntekijän avulla. Kehittämistyö aloitettiin yrityksen toimitusjohtajan toimek-siannosta viime keväänä. Uusi kehittämisohjelma lanseerattiin Seinäjoen toimipisteessä syksyllä 2012.
Työn tulokseksi saatiin kyselyn pohjalta positiivista palautetta. Vanhaan menetel-mään verrattuna uusi järjestelmä on helppokäyttöisempi, nopeampi ja nykyaikai-sempi. Sen sijaan kehitystä toivotaan puhelimen pieniin käyttöominaisuuksiin. Kritiikkinä kokonaan sähköistettyyn järjestelmään on pelko ohjelman tietojen häviämisestä. Leipähävikin minimointi uuden ohjelman avulla ei ole tuottanut toivottua tulosta lyhyen ajan kokeilusta johtuen, mutta se on tehostanut työntekijöiden ajankäyttöä huomattavasti. Ohjelma on muokattavissa ja kehitettävissä jatkossakin.