Sosiaalisen median hyödyntäminen Suomen Telecenter Oy:n rekrytoinnissa
Nummela, Kalle (2012)
Nummela, Kalle
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015686
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten sosiaalista mediaa voitaisiin parhaiten hyödyntää osana Suomen Telecenter Oy:n rekrytointia. Tavoite oli tutkia sosiaalisen median palveluiden mahdollisuuksia ja hyötyjä yrityksen nykyisten työntekijöiden kaltaisen kohderymän tavoittamiseksi.
Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaa kolmesta eri aiheesta. Ensimmäinen teoriaosio käsitteli sosiaalista mediaa. Tarkemmin käytiin läpi sosiaalisen median synty, sosiaalisen median käsite ja tutkimuksen kannalta tärkeimmät sosiaalisen median palvelut. Toinen teoriaosuus oli rekrytointi. Rekrytointia käsiteltiin yleisellä tasolla rekrytointistrategian ja rekrytointiprosessin muodossa. Kolmas teoriaosuus oli sosiaalinen media työelämässä, jossa käsiteltiin sosiaalisen median keskeisimmät hyödyt ja haitat, sekä sen käyttöä rekrytoinnissa.
Tutkimusosassa selvitettiin yrityksen nykyisten työntekijöiden sosiaalisen median käyttöä, rekrytointitottumuksia ja sosiaalisen median tulevaisuuden näkymiä. Tutkimuksen lähtökohtana oli oletus, että Suomen Telecenter haluaa rekrytoida samankaltaisia myyjiä, kuin yrityksessä on aiemminkin työskennellyt. Tutkimus toteutettiin monivalintaisella verkkolomakkeella.
Tutkimuksen perusteella sosiaalinen media ja etenkin Facebook omaa hyvän potentiaalin olla osa toimivaa rekrytointikoneistoa. Tutkimuksen perusteella on myös suositeltavaa ottaa sosiaalinen media osaksi yrityksen arkea, edes pienessä mittakaavassa. Sosiaalisen median osa rekrytoinnissa on todennäköisesti kasvamassa lähitulevaisuu-dessa.
Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaa kolmesta eri aiheesta. Ensimmäinen teoriaosio käsitteli sosiaalista mediaa. Tarkemmin käytiin läpi sosiaalisen median synty, sosiaalisen median käsite ja tutkimuksen kannalta tärkeimmät sosiaalisen median palvelut. Toinen teoriaosuus oli rekrytointi. Rekrytointia käsiteltiin yleisellä tasolla rekrytointistrategian ja rekrytointiprosessin muodossa. Kolmas teoriaosuus oli sosiaalinen media työelämässä, jossa käsiteltiin sosiaalisen median keskeisimmät hyödyt ja haitat, sekä sen käyttöä rekrytoinnissa.
Tutkimusosassa selvitettiin yrityksen nykyisten työntekijöiden sosiaalisen median käyttöä, rekrytointitottumuksia ja sosiaalisen median tulevaisuuden näkymiä. Tutkimuksen lähtökohtana oli oletus, että Suomen Telecenter haluaa rekrytoida samankaltaisia myyjiä, kuin yrityksessä on aiemminkin työskennellyt. Tutkimus toteutettiin monivalintaisella verkkolomakkeella.
Tutkimuksen perusteella sosiaalinen media ja etenkin Facebook omaa hyvän potentiaalin olla osa toimivaa rekrytointikoneistoa. Tutkimuksen perusteella on myös suositeltavaa ottaa sosiaalinen media osaksi yrityksen arkea, edes pienessä mittakaavassa. Sosiaalisen median osa rekrytoinnissa on todennäköisesti kasvamassa lähitulevaisuu-dessa.