Yhteistyön toteutuminen päiväkodin kasvattajien sekä lasten vanhempien näkökulmasta
Tirri, Anna; Tasanen, Anna (2012)
Tirri, Anna
Tasanen, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015655
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää yksityisen helsinkiläisen päiväkodin 3¬–6-vuotiaiden lasten vanhempien ja kasvattajien mielipiteitä ja kehittämisideoita heidän yhteistyöstään. Teoreettisena viitekehyksenä työssämme on kasvatuskumppanuus.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelmänä käytimme puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelumme toteutui kyselylomakkeen avulla, johon olimme laatineet tiettyjen teemojen pohjalta avoimia kysymyksiä. Kyselylomake jaettiin kaikille 3–6-vuotiaiden lasten vanhemmille ja ryhmän kasvattajille. Kyselylomakkeeseen vastasi yhdeksän lapsen vanhemmat ja kaksi kasvattajaa. (Liite1.) Aineistonanalysointimenetelmänä käytimme teemoittelua. Teemat nousivat kyselyn vastausten keskeisimmistä kokonaisuuksista. Teemoina olivat yhteistyön alkaminen ja toteutuminen, päivähoidon aloitus, päivittäiset keskustelut, kasvatuskeskustelut, dialogisuus ja yhteistyön kehittäminen.
Tuloksista ilmenee, että yhteistyö lasten vanhempien ja kasvattajien välillä toteutuu pääosin hyvin. Vanhempien ja kasvattajien mukaan yhteistyö vaatii molemminpuolista avoimuutta. Suurin osa vanhemmista haluaisi tietää lastensa päivästä enemmän, ja puolestaan kasvattajat haluaisivat tietää lasten kotona tapahtuvista asioista. Kehitysideoiksi nousivat kommunikoinnin ja asioista tiedottamisen parantaminen.
Tuloksista voidaan päätellä, että yhteistyön toteutuminen vaatii molemmilta osapuolilta joustamista ja toistensa kunnioittamista päiväkodin arjessa. Tärkeintä on, että kumppanukset työskentelevät yhdessä yhteisten päämäärien mukaisesti. Onnistuneen tuloksen saavuttamiseksi sekä kasvattajien että vanhempien täytyy osallistua ja sitoutua työhön oman parhaansa mukaan.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, ja aineistonkeruumenetelmänä käytimme puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelumme toteutui kyselylomakkeen avulla, johon olimme laatineet tiettyjen teemojen pohjalta avoimia kysymyksiä. Kyselylomake jaettiin kaikille 3–6-vuotiaiden lasten vanhemmille ja ryhmän kasvattajille. Kyselylomakkeeseen vastasi yhdeksän lapsen vanhemmat ja kaksi kasvattajaa. (Liite1.) Aineistonanalysointimenetelmänä käytimme teemoittelua. Teemat nousivat kyselyn vastausten keskeisimmistä kokonaisuuksista. Teemoina olivat yhteistyön alkaminen ja toteutuminen, päivähoidon aloitus, päivittäiset keskustelut, kasvatuskeskustelut, dialogisuus ja yhteistyön kehittäminen.
Tuloksista ilmenee, että yhteistyö lasten vanhempien ja kasvattajien välillä toteutuu pääosin hyvin. Vanhempien ja kasvattajien mukaan yhteistyö vaatii molemminpuolista avoimuutta. Suurin osa vanhemmista haluaisi tietää lastensa päivästä enemmän, ja puolestaan kasvattajat haluaisivat tietää lasten kotona tapahtuvista asioista. Kehitysideoiksi nousivat kommunikoinnin ja asioista tiedottamisen parantaminen.
Tuloksista voidaan päätellä, että yhteistyön toteutuminen vaatii molemmilta osapuolilta joustamista ja toistensa kunnioittamista päiväkodin arjessa. Tärkeintä on, että kumppanukset työskentelevät yhdessä yhteisten päämäärien mukaisesti. Onnistuneen tuloksen saavuttamiseksi sekä kasvattajien että vanhempien täytyy osallistua ja sitoutua työhön oman parhaansa mukaan.