Trends of consumer behavior now and in the future in the grocery business
Ristilä, Ville (2012)
Ristilä, Ville
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että elintarvikealan yritykset saisivat vinkkejä kuinka tulevaisuuden trendit muuttavat kysyntää ja markkinoita. Tutkimus toteutettiin käyttäen Delfoi-menetelmää tutkimusmetodina. Tutkimusmateriaali analysoitiin käyttäen hyväksi laadullisen tutkimuksen perusteita ja tietämystä elintarvikealalta.
Yhteensä kahdeksan henkilöä osallistui asiantuntijapaneeliin. Saturaatiopiste saavutettiin vastauksissa, jonka jälkeen uusi materiaali alkoi toistaa itseään. Asiantuntijapaneelin jäsenet vastasivat kymmeneen avoimeen kysymykseen ensimmäisellä kysymyskierroksella. Vastausten analysoinnin jälkeen tehtiin yhteenveto tuloksista toiselle kierrokselle, jota asiantuntijat saivat kommentoida. Ovatko he samaa mieltä vai eri mieltä yhteenvedon kanssa, haluavatko he lisätä jotain ja mitä ajatuksia yhteenveto herättää; olivat vastaajien kommentoinnin kohdat.
Opinnäytetyön tuloksiin perustuen elintarvikealan markkinoiden tulevaisuus on hyvin vaihtelevaa. Tulevaisuuden trendejä ovat esimerkiksi täysjyvätrendi, luomutrendi, trendi luontaisista kuiduista ja kotimaisuus trendinä. Voidaan mös mainita, että tulevaisuuden suuntaus on retro-tyyppistä eli osa perinteisistä ja vanhoista trendeistä tulee myös nousemaan tulevaisuuden trendien joukkoon.
Yhteensä kahdeksan henkilöä osallistui asiantuntijapaneeliin. Saturaatiopiste saavutettiin vastauksissa, jonka jälkeen uusi materiaali alkoi toistaa itseään. Asiantuntijapaneelin jäsenet vastasivat kymmeneen avoimeen kysymykseen ensimmäisellä kysymyskierroksella. Vastausten analysoinnin jälkeen tehtiin yhteenveto tuloksista toiselle kierrokselle, jota asiantuntijat saivat kommentoida. Ovatko he samaa mieltä vai eri mieltä yhteenvedon kanssa, haluavatko he lisätä jotain ja mitä ajatuksia yhteenveto herättää; olivat vastaajien kommentoinnin kohdat.
Opinnäytetyön tuloksiin perustuen elintarvikealan markkinoiden tulevaisuus on hyvin vaihtelevaa. Tulevaisuuden trendejä ovat esimerkiksi täysjyvätrendi, luomutrendi, trendi luontaisista kuiduista ja kotimaisuus trendinä. Voidaan mös mainita, että tulevaisuuden suuntaus on retro-tyyppistä eli osa perinteisistä ja vanhoista trendeistä tulee myös nousemaan tulevaisuuden trendien joukkoon.