Ajoneuvohuollon työpaja
Linjama, Ollimatti (2012)
Linjama, Ollimatti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915647
Tiivistelmä
Työni tavoite oli tarkastella miten oppilaitoksemme uusissa oppimisympäristöis-sä voisin soveltaa työpajaopetuksen periaatteita fyysisen opetuksen näkökulmasta ajoneuvohuollon kurssin osalta.
Opetusmenetelmiä on paljon ja niiden käyttö riippuu pitkälti kurssin tavoitteista, erilaisten oppijoiden tavoista oppia sekä opettajan opetustaidoista ja opetustyylistä. Yleensä opettaja hallitsee useita erilaisia menetelmiä ja valitsee kulloiseenkin tilanteeseen sopivimman menetelmän tai menetelmät. Opetusmenetelmien tulisi lisätä oppijoiden vuorovaikutusta opettajan ja oppijoiden välillä. Hyvässä opetusmenetelmässä opetetaan oppijoiden kriittistä ajattelutaitoa, ongelmanratkaisutaito, tiedon käsittelyä sekä tiedon käsittelyä ja muokkaamista.
Työssä arvioitiin kyselyllä opiskelijoiden näkökulmasta perinteisen luokkaopetuksen ja työpajaopetuksen eroja taitojen ja tietojen oppimisen kannalta, sekä vaikutusta motivaatioon ja mielekkääseen oppimiseen. Saatujen tulosten pohjalta pyrin kehittämään opetusta eteenpäin työpajaopetusmallia hyödyntäen.
Opetusmenetelmiä on paljon ja niiden käyttö riippuu pitkälti kurssin tavoitteista, erilaisten oppijoiden tavoista oppia sekä opettajan opetustaidoista ja opetustyylistä. Yleensä opettaja hallitsee useita erilaisia menetelmiä ja valitsee kulloiseenkin tilanteeseen sopivimman menetelmän tai menetelmät. Opetusmenetelmien tulisi lisätä oppijoiden vuorovaikutusta opettajan ja oppijoiden välillä. Hyvässä opetusmenetelmässä opetetaan oppijoiden kriittistä ajattelutaitoa, ongelmanratkaisutaito, tiedon käsittelyä sekä tiedon käsittelyä ja muokkaamista.
Työssä arvioitiin kyselyllä opiskelijoiden näkökulmasta perinteisen luokkaopetuksen ja työpajaopetuksen eroja taitojen ja tietojen oppimisen kannalta, sekä vaikutusta motivaatioon ja mielekkääseen oppimiseen. Saatujen tulosten pohjalta pyrin kehittämään opetusta eteenpäin työpajaopetusmallia hyödyntäen.