Immersiiviset elementit pelisuunnittelussa : johdatus käänteisbrechtiläisiin immersiotekniikoihin
Seppälä, Aku (2012)
Seppälä, Aku
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915644
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön projektiosuus on prototyyppi tasohyppelypelistä. Pelissä on mahdollista liikkua laajalla alueella, kerätä aseita, olla vuorovaikutussuhteissa hahmojen ja asioiden kanssa sekä taistella vihollisia vastaan. Peliin on myös rakennettu lyhyt lineaarisesti etenevä kenttä, jonka läpäistäkseen pelaajan tulee edetä tiettyä reittiä suorittaen matkalla tehtäviä. Pelidemon suunnittelussa on sovellettu kautta linjan tämän opinnäytetyön kirjallisessa osiossa läpikäytyjä havaintoja ja tekniikoita.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa esitellään keinoja, joilla pelaajan kokemusta voidaan voimistaa keskittymällä pelimaailman uskottavuuteen ja johdonmukaisuuteen. Ensimmäisessä osiossa esitellään tärkeimmät aiheeseen liittyvät taideteoreettiset käsitteet ja kuinka niitä on sovellettu opinnäytetyössä.
Tämän lisäksi kirjallisessa tarkastellaan pelisuunnittelua saksalaisen teatteriohjaaja Bertolt Brechtin vierannuttamisteorian kautta ja pyritään tunnistamaan, missä kohdissa peleissä sorrutaan tahtomattaan vieraannuttamaan pelaaja.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa esitellään keinoja, joilla pelaajan kokemusta voidaan voimistaa keskittymällä pelimaailman uskottavuuteen ja johdonmukaisuuteen. Ensimmäisessä osiossa esitellään tärkeimmät aiheeseen liittyvät taideteoreettiset käsitteet ja kuinka niitä on sovellettu opinnäytetyössä.
Tämän lisäksi kirjallisessa tarkastellaan pelisuunnittelua saksalaisen teatteriohjaaja Bertolt Brechtin vierannuttamisteorian kautta ja pyritään tunnistamaan, missä kohdissa peleissä sorrutaan tahtomattaan vieraannuttamaan pelaaja.