Evenemangsplanering : Planering och genomförande av sommarens säsongöppning på torgen i Kimito och Dalsbruk
Harmanen, Katja-Cecilia (2012)
Harmanen, Katja-Cecilia
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915633
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att planera och genomföra torgevenemanget Säsongöppningen. Säsongöppningen arrangeras på två orter i Kimitoön, Egentliga Finland, ägde rum i Kimito 18.5.2012 och i Dalsbruk 9.6.2012. Konceptet (torgförsäljning, uppträdanden, leksaksloppis och aktiviteter) var detsamma i båda evenemangen medan innehållet hade vissa skillnader. I denna rapport behandlas momenten i evenemangsplaneringen som jag själv ansvarat för. Som uppdragsgivare fungerade Kimitoöns kommun.
Evenemanget skulle sammanföra människor, erbjuda en trivsam och händelsefull miljö där besökarna kunde stanna en längre tid. Besöket skulle bli en upplevelse genom att människans fem sinnen stimulerades av olika element på evenemanget. Målgruppen var främst barnfamiljer men även människor i andra åldrar och sommargäster var välkomna.
De väl marknadsförda Säsongöppningarna besöktes av ca 500 personer var. Feedbacken av både besökare, försäljare och samarbetspartners var väldigt positiv och majoriteten skulle kunna tänka sig besöka evenemanget om det ordnades igen. På Kimitoön finns intresse för ett sådant här evenemang, som dessutom kunde ha potential till att bli en tradition. Kontakter, gott rykte och ett bra koncept är redan skapat. Förbättringsförslag för att underlätta projektarbetet är en framtidsplan över hur projektet skall finansieras och en sammansättning av en projektgrupp, varav några skulle vara fasta samarbetspartners. The aim of this Bachelors Thesis is to plan and accomplish the marketplace event Season opening. The Season opening was arranged on two locations on Kimito Island, Southwestern Finland, and was held in Kimito in May 2012 and in Dalsbruk in June 2012. The concept (market, performance, toy flee market and activities) was the same while the content differed some. This report contains the different event planning moments that were my responsibility. The principal of this project was the Kimito Island’s municipality.
The event would bring people together and offer an enjoyable, eventful surrounding where the visitors could stay for a longer time. Different elements would stimulate the five senses and turn the visit to an experience. The event was primarily targeted towards families with children, but also towards summer guests and other residents. The well marketed Season openings were visited by roughly 500 people each. The feedback from the visitors, salesmen and stakeholders was very positive and the majority would come again.
There is an interest among the residents on the island for this kind of event; there is even potential for a tradition. Contacts, good reputation and a good concept are already created. Suggestions for improvements to ease the work are a future plan for how the project shall be financed, and a composition of a project group, of whom some would be permanent stakeholders.
Evenemanget skulle sammanföra människor, erbjuda en trivsam och händelsefull miljö där besökarna kunde stanna en längre tid. Besöket skulle bli en upplevelse genom att människans fem sinnen stimulerades av olika element på evenemanget. Målgruppen var främst barnfamiljer men även människor i andra åldrar och sommargäster var välkomna.
De väl marknadsförda Säsongöppningarna besöktes av ca 500 personer var. Feedbacken av både besökare, försäljare och samarbetspartners var väldigt positiv och majoriteten skulle kunna tänka sig besöka evenemanget om det ordnades igen. På Kimitoön finns intresse för ett sådant här evenemang, som dessutom kunde ha potential till att bli en tradition. Kontakter, gott rykte och ett bra koncept är redan skapat. Förbättringsförslag för att underlätta projektarbetet är en framtidsplan över hur projektet skall finansieras och en sammansättning av en projektgrupp, varav några skulle vara fasta samarbetspartners.
The event would bring people together and offer an enjoyable, eventful surrounding where the visitors could stay for a longer time. Different elements would stimulate the five senses and turn the visit to an experience. The event was primarily targeted towards families with children, but also towards summer guests and other residents. The well marketed Season openings were visited by roughly 500 people each. The feedback from the visitors, salesmen and stakeholders was very positive and the majority would come again.
There is an interest among the residents on the island for this kind of event; there is even potential for a tradition. Contacts, good reputation and a good concept are already created. Suggestions for improvements to ease the work are a future plan for how the project shall be financed, and a composition of a project group, of whom some would be permanent stakeholders.