Kaltereiden takaa muutosten polulle : Rikostaustaisten henkilöiden kokemuksia Tampereen kaupungin palvelujärjestelmästä
Vuorenmaa, Marika; Raittinen, Virpi (2012)
Vuorenmaa, Marika
Raittinen, Virpi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Tampereen kaupungin palvelujärjestelmää rikostaustaisille sekä rikostaustaisiin kohdistuvan asiakaspalvelua. Työelämätahona oli KRIS Tampere ry, jonka kautta haastateltavat löytyivät. Tutkimukseen osallistui 11 erilaisen rikostaustan omaavaa henkilöä.
Aineisto muodostui haastateltavien kokemuksista eri palveluntarjoajien piirissä ja aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Teoreettisena viitekehyksenä toimi palvelujärjestelmä ja tiedonsaanti sekä asiakaskohtaamisen perusteet. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin sanatarkasti. Tutkimus on kokemuspohjainen, laadullinen tutkimus.
Haastatteluissa ilmeni, että rikostaustaiset käyttivät eniten julkisten, isojen organisaatioiden palveluita. Järjestöistä KRIS Tampere ry oli käyttöasteeltaan yhtä suuri. Tiedot eri palveluista haastateltavat olivat saaneet kuulopuheiden kautta. Asiakaspalvelun taso vaihteli merkittävästi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ongelmat ovat isoissa organisaatioissa ja palveluiden pirstoutuneisuudessa sekä resurssipulassa. Tilannetta parantaisi kaupungin tarjoama asiantunteva, moniammatillinen sekä kyseiseen kohderyhmään perehtynyt tiimi. Lisäksi palveluiden tulisi olla keskitettyjä ja palveluohjauksen ammatillista.
Aineisto muodostui haastateltavien kokemuksista eri palveluntarjoajien piirissä ja aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Teoreettisena viitekehyksenä toimi palvelujärjestelmä ja tiedonsaanti sekä asiakaskohtaamisen perusteet. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina, jotka nauhoitettiin ja litteroitiin sanatarkasti. Tutkimus on kokemuspohjainen, laadullinen tutkimus.
Haastatteluissa ilmeni, että rikostaustaiset käyttivät eniten julkisten, isojen organisaatioiden palveluita. Järjestöistä KRIS Tampere ry oli käyttöasteeltaan yhtä suuri. Tiedot eri palveluista haastateltavat olivat saaneet kuulopuheiden kautta. Asiakaspalvelun taso vaihteli merkittävästi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ongelmat ovat isoissa organisaatioissa ja palveluiden pirstoutuneisuudessa sekä resurssipulassa. Tilannetta parantaisi kaupungin tarjoama asiantunteva, moniammatillinen sekä kyseiseen kohderyhmään perehtynyt tiimi. Lisäksi palveluiden tulisi olla keskitettyjä ja palveluohjauksen ammatillista.