”Mä ainakin haluun osallistua” : lasten kokemuksia osallisuudestaan Suomenlinnan päiväkodin musiikkituokiossa
Takala, Toini; Triantafillou, Anna (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Takala, Toini
Triantafillou, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915549
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toteutettiin yhteistyössä Suomenlinnan päiväkodin kanssa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli saada päiväkodin lapsilta subjektiivisia kokemuksia omasta osallisuudestaan liittyen päiväkodin musiikkituokioon. Musiikkituokio on päiväkodin kaikkien lasten yhteinen, viikoittain järjestettävä toimintatuokio. Työn tavoitteena oli löytää lasten mielestä tärkeimmät osallisuutta tukevat seikat musiikkituokiossa sekä ne keinot, joilla lapsi kokee voivansa vaikuttaa tuokion suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnäytetyön tuloksia hyödyntäen päiväkodin henkilökunnalla on mahdollisuus kehittää musiikkituokiota ja muita ryhmätilanteita vastaamaan enemmän lasten toiveita.
Opinnäytetyömme oli kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston keräsimme saduttamalla ja teemahaastattelemalla yhdeksää päiväkodin 5-6-vuotiasta lasta. Aineistonkeruu toteutettiin kahdella eri kerralla, musiikkituokioiden jälkeen. Analysoimme aineiston litteroimalla ja sitten teemoittelemalla.
Tutkimuksessamme jaoimme tulokset neljään eri teemaan; Musiikkituokion herättämät tunteet, Oma osallistuminen, Lapsen mahdollisuus vaikuttaa suunnitteluun ja kehittämiseen sekä Musiikkituokion jakaminen muiden lasten ja aikuisten kanssa. Tuloksista ilmeni, että lapset kokivat musiikkituokion pääosin toimivaksi viikoittaiseksi toiminnaksi. Lapset kokivat tulevansa kuulluiksi sekä pääsevänsä osallistumaan tuokioihin. Lapset toivoivat kuitenkin voivansa osallistua nykyistä enemmän tuokion suunnitteluun sekä saavansa vaikuttaa enemmän toteutuksen aikana.
Lasten osallisuuden taso vaihtelee musiikkituokion suunnittelussa ja toteutuksessa. Aikui-sen rooli osallistumisen mahdollistajana on suuri, mutta siihen vaikuttaa myös toisten lasten osallistuminen ja lapsen oma aktiivisuus. Lapsilla on kuitenkin tarve kokea kuuluvansa samaan ryhmään muiden lasten kanssa. Osallisuuden kautta lapselle kehittyy kuva itses-tään ja siitä, kuka hän on suhteessa muihin.
Opinnäytetyömme oli kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston keräsimme saduttamalla ja teemahaastattelemalla yhdeksää päiväkodin 5-6-vuotiasta lasta. Aineistonkeruu toteutettiin kahdella eri kerralla, musiikkituokioiden jälkeen. Analysoimme aineiston litteroimalla ja sitten teemoittelemalla.
Tutkimuksessamme jaoimme tulokset neljään eri teemaan; Musiikkituokion herättämät tunteet, Oma osallistuminen, Lapsen mahdollisuus vaikuttaa suunnitteluun ja kehittämiseen sekä Musiikkituokion jakaminen muiden lasten ja aikuisten kanssa. Tuloksista ilmeni, että lapset kokivat musiikkituokion pääosin toimivaksi viikoittaiseksi toiminnaksi. Lapset kokivat tulevansa kuulluiksi sekä pääsevänsä osallistumaan tuokioihin. Lapset toivoivat kuitenkin voivansa osallistua nykyistä enemmän tuokion suunnitteluun sekä saavansa vaikuttaa enemmän toteutuksen aikana.
Lasten osallisuuden taso vaihtelee musiikkituokion suunnittelussa ja toteutuksessa. Aikui-sen rooli osallistumisen mahdollistajana on suuri, mutta siihen vaikuttaa myös toisten lasten osallistuminen ja lapsen oma aktiivisuus. Lapsilla on kuitenkin tarve kokea kuuluvansa samaan ryhmään muiden lasten kanssa. Osallisuuden kautta lapselle kehittyy kuva itses-tään ja siitä, kuka hän on suhteessa muihin.