Balanserat styrkort : En studie av Folkhälsans utvecklingsinstrument Karta & Kompass
Brandtberg, Anne-Marie (2012)
Brandtberg, Anne-Marie
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111815476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111815476
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tasapainotettua tuloskorttia, joka on talousjohtamisessa
käytetty metodi. Metodi on herättänyt suurta kiinnostusta ympäri maailmaa. Metodia
voidaan käyttää sekä pienissä että suurissa yrityksissä, mittaus sekä
johtamissysteeminä joka yhdistetään yrityksen strategiaan ja osaamiseen.
Opinnnäytetyössä käsitellään metodin taustaa ja mitä metodi pitää sisällään sekä
miksi yritys käytää sitä.
Opninnäytetyön tarkoituksena on selittää, mikä on tasapainotettu tuloskortti ja miten
sitä käytetään. Työssä tutkitaan, miten metodia käytetään yleishyödyllisessä
organisaatiossa. Tutkimus perustuu puolistrukturoituun haastatteluun. Työssä on
haastateltu viittä henkilöä, jotka ovat johtavassa asemassa Folkhälsanin eri tominta
alueilla.
Tulosanalyysi osoittaa, että tasapainotettu tuloskortti on hyvä metodi, joka strukturoi
toiminnan, johtaa syvempään analyysiin sekä siihen, että kaikki organisaatiossa
pyrkivät samaan päämäärään. Työ tasapainotetulla tuloskortilla on jatkuva prosessi.
Vuoropuhelu johtajan ja alaisen välillä on oltava hyvä, jotta päästään hyvään
tulokseen. Kun toimintaa seurataan säännöllisesti, on helpompaa tehdä parannuksia
sekä kehittää toimintaa. Johtajat saavat yleissilmäyksen koko toiminnasta ja pystyvät
helpommin johtamaan työtä.
käytetty metodi. Metodi on herättänyt suurta kiinnostusta ympäri maailmaa. Metodia
voidaan käyttää sekä pienissä että suurissa yrityksissä, mittaus sekä
johtamissysteeminä joka yhdistetään yrityksen strategiaan ja osaamiseen.
Opinnnäytetyössä käsitellään metodin taustaa ja mitä metodi pitää sisällään sekä
miksi yritys käytää sitä.
Opninnäytetyön tarkoituksena on selittää, mikä on tasapainotettu tuloskortti ja miten
sitä käytetään. Työssä tutkitaan, miten metodia käytetään yleishyödyllisessä
organisaatiossa. Tutkimus perustuu puolistrukturoituun haastatteluun. Työssä on
haastateltu viittä henkilöä, jotka ovat johtavassa asemassa Folkhälsanin eri tominta
alueilla.
Tulosanalyysi osoittaa, että tasapainotettu tuloskortti on hyvä metodi, joka strukturoi
toiminnan, johtaa syvempään analyysiin sekä siihen, että kaikki organisaatiossa
pyrkivät samaan päämäärään. Työ tasapainotetulla tuloskortilla on jatkuva prosessi.
Vuoropuhelu johtajan ja alaisen välillä on oltava hyvä, jotta päästään hyvään
tulokseen. Kun toimintaa seurataan säännöllisesti, on helpompaa tehdä parannuksia
sekä kehittää toimintaa. Johtajat saavat yleissilmäyksen koko toiminnasta ja pystyvät
helpommin johtamaan työtä.