Onnistu messuilla : Tapahtumasuunnitelma Digishopille
Durchman, Karri (2012)
Durchman, Karri
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111715463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111715463
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö antaa avaimet messuilla menestymiseen. Työn tilaaja nTec Finland Oy on havainnut mahdollisuuden menestyä messuilla, mutta heiltä on tähän asti puuttunut tapahtumasuunnitelma. Sillä messuille on aiempina vuosina menty ilman suunnitelmaa, aikataulua tai budjettia, on myös messuilla onnistumista ollut mahdotonta mitata. Tänä vuonna yritys haluaa luoda DigiExpo-messuille onnistuneen messuosaston. DigiExpo on maan suurimpia viihde-elektroniikkamessuja. Työn tilaaja on nTec Finland Oy. Keskityn työssä yrityksen suurimman kaupan, Digishop.fi, messuosastoon. Digishop.fi kantaa myös yrityksen kivijalkamyymälän nimeä.
Tämän työn tavoitteena on luoda selkeä pohja messumenestykselle, joka on kopioitavissa myös muille messuille. Lisäksi tulen tarjoamaan nTec Finlandille yksityiskohtaisia menettelytapoja, joita messuosallistumisessa tulee ottaa huomioon. Tapahtumasuunnitelman päällimmäisenä tavoitteena on kehittää yrityksen liiketoimintaa, joka tuli pitää mielessä työn jokaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyössä käytän kolmea menetelmää, jotka ovat SWOT-analyysi, havainnointi sekä aivoriihi. SWOT-analyysiä käytin työn alkuvaiheessa luodakseni kokonaiskuvan tilanteesta, havainnoinnin avulla perehdyin onnistuneisiin messuosastoihin ja aivoriihen avulla sain aikaiseksi keskustelua sekä palautetta. Lopuksi kiteytin työn selkeäksi viisivaiheiseksi työkaluksi, josta löytyy tapahtumasuunnitelman olennaisin sisältö. Tämä työkalu tarjoaa työn tilaajalle toimintasuunnitelman, jossa on mukana myös näille messuille suunnattuja konkreettisia toimenpiteitä.
Tämän työn avulla työn tilaaja sai huomata messujen valtavan potentiaalin, jota työn pohjalta osataan paremmin hyödyntää. Työn tarpeellisuus varmistui esiteltyäni työn henkilöstölle, sillä syy messuosallistumiseen ei kaikilla ollut edes tiedossa. Työn tilaaja oli kokonaisuudessaan erittäin tyytyväinen tuotok-seen, sekä arvosti työkalun käytännöllisyyttä. Lisäksi työ nosti esille liiketoimintaan olennaisesti liittyviä seikkoja ja auttoi tarkentamaan muun muassa yrityksen kohderyhmää. Tapahtumasuunnitelmaa tullaan jatkossa hyödyntämään muillakin messuilla.
Tämän työn tavoitteena on luoda selkeä pohja messumenestykselle, joka on kopioitavissa myös muille messuille. Lisäksi tulen tarjoamaan nTec Finlandille yksityiskohtaisia menettelytapoja, joita messuosallistumisessa tulee ottaa huomioon. Tapahtumasuunnitelman päällimmäisenä tavoitteena on kehittää yrityksen liiketoimintaa, joka tuli pitää mielessä työn jokaisessa vaiheessa.
Opinnäytetyössä käytän kolmea menetelmää, jotka ovat SWOT-analyysi, havainnointi sekä aivoriihi. SWOT-analyysiä käytin työn alkuvaiheessa luodakseni kokonaiskuvan tilanteesta, havainnoinnin avulla perehdyin onnistuneisiin messuosastoihin ja aivoriihen avulla sain aikaiseksi keskustelua sekä palautetta. Lopuksi kiteytin työn selkeäksi viisivaiheiseksi työkaluksi, josta löytyy tapahtumasuunnitelman olennaisin sisältö. Tämä työkalu tarjoaa työn tilaajalle toimintasuunnitelman, jossa on mukana myös näille messuille suunnattuja konkreettisia toimenpiteitä.
Tämän työn avulla työn tilaaja sai huomata messujen valtavan potentiaalin, jota työn pohjalta osataan paremmin hyödyntää. Työn tarpeellisuus varmistui esiteltyäni työn henkilöstölle, sillä syy messuosallistumiseen ei kaikilla ollut edes tiedossa. Työn tilaaja oli kokonaisuudessaan erittäin tyytyväinen tuotok-seen, sekä arvosti työkalun käytännöllisyyttä. Lisäksi työ nosti esille liiketoimintaan olennaisesti liittyviä seikkoja ja auttoi tarkentamaan muun muassa yrityksen kohderyhmää. Tapahtumasuunnitelmaa tullaan jatkossa hyödyntämään muillakin messuilla.