Maksullisen työtoiminnan ja tuotteistamisen kehittäminen
Aapa, Seppo (2012)
Aapa, Seppo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615437
Tiivistelmä
Kehittämistyössä on tutkittu Pirkanmaan ammattiopiston opiskelijatöiden maksullista palvelutoimintaa ja tuotteistamista sekä kerätty tietoa opettajilta että asiakkailta toiminnan laadun kehittämiseksi.
Työssä kerättiin SWOT-analyysiin pohjautuen tietoa tiimivastaavilta (n=23) opiskelijoiden kanssa tehtävistä ulkopuolista asiakastöistä. Tämän kvalitatiivisen haastattelututkimuksen perusteella saatiin selville asiakastöiden ja palveluiden vahvuudet, heikkoudet sekä kehittämiskohteet kartoitetuksi. Opiskelijatöitä ja palveluita ostaville asiakkaille tehtiin kvantitatiivinen otantakysely (n=231) valmiiksi esitettyihin kysymysväittämiin.
Tiimivastaavat kokivat asiakastyöt merkityksellisiksi ammattitaidon, motivaation, arvioinnin ja oppimisen kannalta. Vaarana on kuitenkin se, että opetussuunnitelman mukaisesta opetuksesta ja ohjauksesta ”luistetaan” asiakastöiden varjolla. Pedagogisena mahdollisuutena, mutta myös haasteena koettiin se, miten opiskelijoita voisi käyttää enemmän asiakastöissä. Opettajien työssä jaksamiseen asiakastöissä toivottiin tukea mm. apuopettajan kautta. Opettajat toivoivat selkeämpää asiakastyöohjeistusta sekä lukujärjestysmoduloinnin uudelleen järjestämistä. Mahdollisuutena koettiin eri tutkintoalojen yhteistyön kehittäminen ja oman tarjonnan hyödyntäminen oppilaitoksen sisällä niin, että oppilaitos voisi käyttää enemmän omia palveluitaan ja tuotteitaan. Työturvallisuuden ja laadun valvominen koettiin toisinaan vaikeaksi joten siksi oppilaitoksen kannustaviin sekä turvallisiin työympäristöihin ja tiloihin toivottiin kiinnitettävän huomiota.
Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella ammattiopiston imago on erittäin hyvä. Asiakkaista n.76 % voidaan ymmärtää asiakasuskollisiksi kanta-asiakkaiksi. Yli 90 % asiakkaista koki palvelun ja tuotteet niin hyviksi, että olisivat valmiita suosittelemaan niitä muille. Kokonaisuudessaan hintanäkemystä lukuun ottamatta asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä toimintaan. Tarkoitus ei ole myydä palveluja tai tuotteita alihinnalla ja näin ollen vääristää kilpailua markkinoilla. Vaikka suurin osa asiakkaista löysi oppilaitoksen palvelut henkilökohtaisen viestinnän kautta, niin silti markkinointimenetelmät vaikuttivat myös osaltaan oppilaitoksen palvelujen löytämiseen.
Työssä kerättiin SWOT-analyysiin pohjautuen tietoa tiimivastaavilta (n=23) opiskelijoiden kanssa tehtävistä ulkopuolista asiakastöistä. Tämän kvalitatiivisen haastattelututkimuksen perusteella saatiin selville asiakastöiden ja palveluiden vahvuudet, heikkoudet sekä kehittämiskohteet kartoitetuksi. Opiskelijatöitä ja palveluita ostaville asiakkaille tehtiin kvantitatiivinen otantakysely (n=231) valmiiksi esitettyihin kysymysväittämiin.
Tiimivastaavat kokivat asiakastyöt merkityksellisiksi ammattitaidon, motivaation, arvioinnin ja oppimisen kannalta. Vaarana on kuitenkin se, että opetussuunnitelman mukaisesta opetuksesta ja ohjauksesta ”luistetaan” asiakastöiden varjolla. Pedagogisena mahdollisuutena, mutta myös haasteena koettiin se, miten opiskelijoita voisi käyttää enemmän asiakastöissä. Opettajien työssä jaksamiseen asiakastöissä toivottiin tukea mm. apuopettajan kautta. Opettajat toivoivat selkeämpää asiakastyöohjeistusta sekä lukujärjestysmoduloinnin uudelleen järjestämistä. Mahdollisuutena koettiin eri tutkintoalojen yhteistyön kehittäminen ja oman tarjonnan hyödyntäminen oppilaitoksen sisällä niin, että oppilaitos voisi käyttää enemmän omia palveluitaan ja tuotteitaan. Työturvallisuuden ja laadun valvominen koettiin toisinaan vaikeaksi joten siksi oppilaitoksen kannustaviin sekä turvallisiin työympäristöihin ja tiloihin toivottiin kiinnitettävän huomiota.
Asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella ammattiopiston imago on erittäin hyvä. Asiakkaista n.76 % voidaan ymmärtää asiakasuskollisiksi kanta-asiakkaiksi. Yli 90 % asiakkaista koki palvelun ja tuotteet niin hyviksi, että olisivat valmiita suosittelemaan niitä muille. Kokonaisuudessaan hintanäkemystä lukuun ottamatta asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä toimintaan. Tarkoitus ei ole myydä palveluja tai tuotteita alihinnalla ja näin ollen vääristää kilpailua markkinoilla. Vaikka suurin osa asiakkaista löysi oppilaitoksen palvelut henkilökohtaisen viestinnän kautta, niin silti markkinointimenetelmät vaikuttivat myös osaltaan oppilaitoksen palvelujen löytämiseen.