"Jos meirän kouluss ois toimintaterapeutti" : Toimintaterapeutin mahdollisuudet tukea oppilaan toimintaa Pohjan koulun arjessa
Juhola, Jaana; Matomäki, Katri; Välimäki, Jaana (2012)
Juhola, Jaana
Matomäki, Katri
Välimäki, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515363
Tiivistelmä
Kehittämistyönä toteutettu opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Seinäjoen Pohjan koulun kanssa. Paikallisena asiantuntijana oli Seinäjoen keskussairaalan toimintaterapeutti. Yhteiskunnassa tapahtuneet muutokset ja pyrkimys mahdollistaa koulunkäynti lähikoulussa asettaa haasteita sekä oppilaille, että koulun henkilökunnalle. Yhä useampi oppilas tarvitsee erilaisia tukitoimia koulunkäyntiinsä. Työssä pohdittiin, miten toimintaterapeutti voisi tukea oppilaan toimintaa koulun arjessa ja samalla hyödyttää koko kouluyhteisöä. Samalla haluttiin tuoda toimintaterapiaa tunnetuksi kouluyhteisössä sekä herättää keskustelua toimintaterapian mahdollisuuksista oppilaan kouluarjen tukemiseen.
Toimintaterapian mahdollisuuksia oppilaan tukemisessa perusopetuksessa tunnetaan vielä heikosti. Työmme pohjautuu kahden opetustoimessa toimivan toimintaterapeutin haastat-telun analysointiin, Pohjan koulun esittämiin näkemyksiin toimintaterapiasta koulussa ja oppilaalle toteutettuun toimintaterapia-arvioon. Toimintaterapian teoriana käytettiin Kanadalaista toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia, The Canadian Model of Occupational Performance and Engagement CMOP-E. Näistä saadun aineiston perusteella koottiin yh-teenveto, joka esitettiin Pohjan koululla pidetyssä ”Jos meirän kouluss ois toimintaterapeutti” -tilaisuudessa.
Toimintaterapeutti voi toimia osana koulun moniammatillista tiimiä ja tuoda oman ammatillisen osaamisensa oppilaan toiminnan mahdollistamiseen. Toimintaterapeutin työskennellessä kouluyhteisössä tuen saaminen mahdollistuu lievissäkin koulutyöhön liittyvissä pulmissa. Oppilaan pääsy toimintaterapiaan yksinkertaistuu ja helpottuu. Toimintaterapeutti voi konsultoida kouluyhteisöä esimerkiksi apuvälineiden hankinnassa ja käytön ohjauksessa sekä oppilaiden toimintaan liittyvissä asioissa. Toimintaterapia koulussa toimisi osittain ennaltaehkäisevänä työnä, jolla saatettaisiin estää oppilaan ongelmien kasvaminen suuriksi. Kehittämistyö toimii tukena perusteltaessa toimintaterapeutin tarvetta kouluyhteisössä.
Jatkossa olisi kiinnostavaa selvittää toimintaterapeutin roolia moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä.
Toimintaterapian mahdollisuuksia oppilaan tukemisessa perusopetuksessa tunnetaan vielä heikosti. Työmme pohjautuu kahden opetustoimessa toimivan toimintaterapeutin haastat-telun analysointiin, Pohjan koulun esittämiin näkemyksiin toimintaterapiasta koulussa ja oppilaalle toteutettuun toimintaterapia-arvioon. Toimintaterapian teoriana käytettiin Kanadalaista toiminnallisuuden ja sitoutumisen mallia, The Canadian Model of Occupational Performance and Engagement CMOP-E. Näistä saadun aineiston perusteella koottiin yh-teenveto, joka esitettiin Pohjan koululla pidetyssä ”Jos meirän kouluss ois toimintaterapeutti” -tilaisuudessa.
Toimintaterapeutti voi toimia osana koulun moniammatillista tiimiä ja tuoda oman ammatillisen osaamisensa oppilaan toiminnan mahdollistamiseen. Toimintaterapeutin työskennellessä kouluyhteisössä tuen saaminen mahdollistuu lievissäkin koulutyöhön liittyvissä pulmissa. Oppilaan pääsy toimintaterapiaan yksinkertaistuu ja helpottuu. Toimintaterapeutti voi konsultoida kouluyhteisöä esimerkiksi apuvälineiden hankinnassa ja käytön ohjauksessa sekä oppilaiden toimintaan liittyvissä asioissa. Toimintaterapia koulussa toimisi osittain ennaltaehkäisevänä työnä, jolla saatettaisiin estää oppilaan ongelmien kasvaminen suuriksi. Kehittämistyö toimii tukena perusteltaessa toimintaterapeutin tarvetta kouluyhteisössä.
Jatkossa olisi kiinnostavaa selvittää toimintaterapeutin roolia moniammatillisessa oppilashuoltoryhmässä.