Facebook-markkinointi päivittäistavarakaupassa
Vornanen, Riku (2012)
Vornanen, Riku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111415290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111415290
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli toimeksianto K-market -ketjulta. Työn tavoitteena oli tutkia mahdollisia tapoja hyödyntää Facebookia päivittäistavarakaupan markkinoinnissa. Toisena tavoitteena oli selvittää minkälaista markkinointiviestinnän tulisi tässä digitaalisessa mediassa olla.
Työn viitekehys käsitteli Facebookia viestintäkanavana ja sen tarjoamia työvälineitä markkinointiin.Seuraavaksi tarkasteltiin minkälaista hyvä markkinointiviestintä on nykyään ja minkälaista se on digitaalisen markkinoinnin osalta. Myös Facebook-markkinoinnin mahdollisuuksia
tarkasteltiin.
Työn empiirinen osio tehtiin e-lomakkella toteutettuna kyselytutkimuksena. Tutkimus lähetettiin Sähköpostilla K-market -kauppiaille ja sen tavoitteena oli kartoittaa, miten kauppiaat hyödyntävät Facebookia markkinoinnissa nykyään ja miten he siihen suhtautuivat.
Työn keskeisinä tuloksina selvisi, että K-market -kauppiaat eivät täysin hyödynnä Facebook-markkinoinnin mahdollisuuksia ja että kauppiaat suhtautuivat Facebookin käyttöön
markkinointivälineenä pääosin positiivisesti.
Työn johtopäätöksina voidaan todeta, että Facebook-markkinointi vaatii oikeanlaista osaamista, sekä aikaa. Facebook-markkinointi vaatii myös ymmärrystä sen käyttötarkoituksista ja mahdollisuuksista. Koska kaikista näistä tuntuu osalla kauppiaista olevan puutetta, tarvetta koulutukselle on. Myös suunnitelma ja tehokas käytäntö Facebookmarkkinointiin täytyisi luoda.
Työn viitekehys käsitteli Facebookia viestintäkanavana ja sen tarjoamia työvälineitä markkinointiin.Seuraavaksi tarkasteltiin minkälaista hyvä markkinointiviestintä on nykyään ja minkälaista se on digitaalisen markkinoinnin osalta. Myös Facebook-markkinoinnin mahdollisuuksia
tarkasteltiin.
Työn empiirinen osio tehtiin e-lomakkella toteutettuna kyselytutkimuksena. Tutkimus lähetettiin Sähköpostilla K-market -kauppiaille ja sen tavoitteena oli kartoittaa, miten kauppiaat hyödyntävät Facebookia markkinoinnissa nykyään ja miten he siihen suhtautuivat.
Työn keskeisinä tuloksina selvisi, että K-market -kauppiaat eivät täysin hyödynnä Facebook-markkinoinnin mahdollisuuksia ja että kauppiaat suhtautuivat Facebookin käyttöön
markkinointivälineenä pääosin positiivisesti.
Työn johtopäätöksina voidaan todeta, että Facebook-markkinointi vaatii oikeanlaista osaamista, sekä aikaa. Facebook-markkinointi vaatii myös ymmärrystä sen käyttötarkoituksista ja mahdollisuuksista. Koska kaikista näistä tuntuu osalla kauppiaista olevan puutetta, tarvetta koulutukselle on. Myös suunnitelma ja tehokas käytäntö Facebookmarkkinointiin täytyisi luoda.